همایش ملی فقه و اخلاق با موضوع نسبتهای علمشناختی از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار می شود.
همزمان با هفته پژوهش، پژوهشگاه قرآن و حدیث با مشارکت و همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می کند.
همزمان با هفته پژوهش، پژوهشگاه قرآن و حدیث با مشارکت و همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می کند.
همزمان با هفته پژوهش، پژوهشگاه قرآن و حدیث با مشارکت و همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می کند.
سه گام نخست هر پژوهش عبارتاند از: 1. حس کردن مشکل 2. تبیین مسئله 3. پیشینهپژوهی فهم ضرورت این مراحل و ترتب آنها بر هم به تصحیح ذهنیت دانشجویان و پژوهشگران درباب پژوهش کمک شایانی خواهد کرد.
آیا مسئله فیلترینگ را می توان به عنوان موضوعی که علم اخلاق به آن ورود کند در نظر گرفت و درباره آن از منظر خوب و بد اخلاقی سخن گفت یا خیر؟ در پاسخ اجمالا باید گفت: بله. به این دلیل که هر فعل اختیاری میتواند مورد ارزشداوری اخلاقی قرار بگیرد و فیلتر کردن هم طبیعتاً بخشهای زیادی از آن افعال اختیاری است، چه از سوی سیاستگذاران، چه ناظران و مجریان، و چه مخاطبان. بنابراین قابل بررسی اخلاقی است.
اخلاق عملی و اخلاق کاربردی مکمل یکدیگر هستند و هیچ کدام از دیگری بینیاز نیست. اخلاق عملی باید کماکان در جای خود برجسته باشد و اخلاق کاربردی نمی تواند جایگزین آن شود. بنابراین، توجه همزمان به اخلاق عملی و اخلاق کاربردی ضرورت دارد، و هر دوی این های می تواند به ترویج اخلاق در جامعه یاری رساند.
حوزه علمیه باید در باب مسایل اخلاقی هوش مصنوعی پیشگام باشد و بداند که مخاطب آگاه امروز به اقیانوسی از اطلاعات دسترسی دارد و این مسئولیت حوزه علمیه را سنگینتر میکند. شناسایی چالشهای اخلاقی هوش مصنوعی، تدوین آییننامه و تبیین و نقد دیدگاههای اخلاقی غیراسلامی از منظر آموزههای اخلاقی اسلام، آموزش و تربیت اخلاقی مرتبطان هوش مصنوعی از کاربران عادی تا نهادهای سیاستگذار، و تامین پیوست اخلاقی هوش مصنوعی از جمله وظایف نهاد روحانیت است. روحانیون باید توجه کنند که با وجود ورود اینترنت و فضای مجازی از چند دهه قبل به کشور، با این وجود ما در ابعاد مسائل اخلاقی فضای مجازی دستمان خالی است و در زمینه این موضوعات کتابهای بنیادین، مأخذشناسی جامع و بانک موضوعات نداریم. نبود نیروی اخلاقپژوه متخصص را می توان علتالعلل اقدامات انجامنشده در عرصه اخلاق فضای مجازی و هوش مصنوعی دانست. بنابراین، تا زمانی که در عرصه تربیت نیرو کمبود وجود داشته باشد کار عمیقی صورت نمیگیرد.
اعراب جاهلى به كودكان خود ، توجّهى نمى كردند و جوانان را به مسئوليت هاى اصلى نمى گماردند . پيامبر اكرم(ص) بر خلاف آداب و آيين هاى جاهلى ، به جوانان توجّه نمود و آنها را تا برترين مسئوليت هاى اجتماعى و سياسى بر كشيد ...