همایش ملی فقه و اخلاق با موضوع نسبتهای علمشناختی از سوی پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار می شود.
همزمان با هفته پژوهش، پژوهشگاه قرآن و حدیث با مشارکت و همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می کند.
همزمان با هفته پژوهش، پژوهشگاه قرآن و حدیث با مشارکت و همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می کند.
همزمان با هفته پژوهش، پژوهشگاه قرآن و حدیث با مشارکت و همکاری مجمع پژوهشگاه های علوم انسانی - اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می کند.
جستار حاضر در پی پاسخ به این سوال است که: والدین از فضای مجازی چه استفاده های «مثبتی» درباره فرزندان خود می توانند داشته باشند؟ متاسفانه والدین در مواجهه با فناوری اطلاعات برای ایفای نقش والدگری خود با چالشهای متعددی مواجه هستند، به گونه ای که تعدد مسائل و مشکلات گاهی آنها را از مزایای استفاده از این فضا غافل میکند، اما بی تردید این فناوری می تواند ابزاری بسیار سودمند برای آنان جهت ایفای مسوولیت خود نسبت به فرزندان شان باشد.
سه گام نخست هر پژوهش عبارتاند از: 1. حس کردن مشکل 2. تبیین مسئله 3. پیشینهپژوهی فهم ضرورت این مراحل و ترتب آنها بر هم به تصحیح ذهنیت دانشجویان و پژوهشگران درباب پژوهش کمک شایانی خواهد کرد.
آیا مسئله فیلترینگ را می توان به عنوان موضوعی که علم اخلاق به آن ورود کند در نظر گرفت و درباره آن از منظر خوب و بد اخلاقی سخن گفت یا خیر؟ در پاسخ اجمالا باید گفت: بله. به این دلیل که هر فعل اختیاری میتواند مورد ارزشداوری اخلاقی قرار بگیرد و فیلتر کردن هم طبیعتاً بخشهای زیادی از آن افعال اختیاری است، چه از سوی سیاستگذاران، چه ناظران و مجریان، و چه مخاطبان. بنابراین قابل بررسی اخلاقی است.
اخلاق عملی و اخلاق کاربردی مکمل یکدیگر هستند و هیچ کدام از دیگری بینیاز نیست. اخلاق عملی باید کماکان در جای خود برجسته باشد و اخلاق کاربردی نمی تواند جایگزین آن شود. بنابراین، توجه همزمان به اخلاق عملی و اخلاق کاربردی ضرورت دارد، و هر دوی این های می تواند به ترویج اخلاق در جامعه یاری رساند.
حوزه علمیه باید در باب مسایل اخلاقی هوش مصنوعی پیشگام باشد و بداند که مخاطب آگاه امروز به اقیانوسی از اطلاعات دسترسی دارد و این مسئولیت حوزه علمیه را سنگینتر میکند. شناسایی چالشهای اخلاقی هوش مصنوعی، تدوین آییننامه و تبیین و نقد دیدگاههای اخلاقی غیراسلامی از منظر آموزههای اخلاقی اسلام، آموزش و تربیت اخلاقی مرتبطان هوش مصنوعی از کاربران عادی تا نهادهای سیاستگذار، و تامین پیوست اخلاقی هوش مصنوعی از جمله وظایف نهاد روحانیت است. روحانیون باید توجه کنند که با وجود ورود اینترنت و فضای مجازی از چند دهه قبل به کشور، با این وجود ما در ابعاد مسائل اخلاقی فضای مجازی دستمان خالی است و در زمینه این موضوعات کتابهای بنیادین، مأخذشناسی جامع و بانک موضوعات نداریم. نبود نیروی اخلاقپژوه متخصص را می توان علتالعلل اقدامات انجامنشده در عرصه اخلاق فضای مجازی و هوش مصنوعی دانست. بنابراین، تا زمانی که در عرصه تربیت نیرو کمبود وجود داشته باشد کار عمیقی صورت نمیگیرد.
اعراب جاهلى به كودكان خود ، توجّهى نمى كردند و جوانان را به مسئوليت هاى اصلى نمى گماردند . پيامبر اكرم(ص) بر خلاف آداب و آيين هاى جاهلى ، به جوانان توجّه نمود و آنها را تا برترين مسئوليت هاى اجتماعى و سياسى بر كشيد ...