شنبه 26 مهر 1404

  • تاریخ : 1395/02/27 - 10:31
  • تعداد بازدید : 1
  • تعداد بازدیدکنندگان : 1
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

در اولین کارگاه آموزشی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی ارائه شد آشنایی با روش های شناخت مسائل و موضوعات اخلاق کاربردی و راهکار حل آن

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه قرآن و حدیث، اولین کارگاه از سلسله کارگاه های «مهارت افزایی در اخلاقی کاربردی» با عنوان «مهارت های مسئله یابی در اخلاق کاربردی» به همت گروه اخلاق کاربردی پژوهشکده اخلاق و روانشناسی اسلامی برگزار شد.

این کارگاه آموزشی روز شنبه ۲۵ اردیبهشت ماه از ساعت ۸ الی ۱۲ با حضور حجت الاسلام والمسلمین حسینعلی رحمتی، پژوهشگر  گروه اخلاق کاربردی پژوهشکده اخلاق و روان شناسی اسلامی پژوهشگاه قرآن و حدیث و جمعی از پژوهشگران در  تالار شیخ صدوق مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث برگزار شد.

حجت الاسلام رحمتی در ابتدای جلسه، هدف از برگزاری کارگاه را «آشنایی با روش های شناخت مسائل و موضوعات مطرح در اخلاق کاربردی، جهت ارائه راهکار برای حل آنها» عنوان کرده و پرسش اصلی را اینگونه بیان کردند که «چگونه یک مسئله از مسائل ملموس زندگی را شناسایی کرده و آن را از منظر اخلاقی مورد بررسی قرار دهیم؟»

در ادامه، ضمن اشاره به تعریف و وظایف اخلاق کاربردی، مشکلات و مسائل مطرح در زندگی انسان و راهکارهای مرتبط با آن را بر چهار دسته (مسأله اخلاقی، راه حل اخلاقی، مسأله اخلاقی، راه حل غیراخلاقی، مسأله غیراخلاقی، راه حل اخلاقی، مسأله غیراخلاقی، راه حل غیراخلاقی) تقسیم کرده و فقط دسته چهارم را از زمره تحقیقات اخلاق کاربردی جدا دانستند.

وی با بیان اشاره به معیارهای مسئله اخلاقی از نظر اسلام تاکید کرد: اگر یکی از فضائل اخلاقی اسلام، در حیطه ای خاص، بروز نداشته باشد، یا رفتار اختیاری افراد در حیطه خاص، مطابق با قواعد اخلاقی اسلامی نباشد، یا گره و معضل ایجاد شده، با نظام دین (اصول اسلام و هدف دین) در آن حیطه خاص تعارض نداشته باشد ، یا موجب مشکل برای فاعل اخلاقی برای عمل به وظیفه اش شده باشد، می توان گفت با یک مسأله روبرو هستیم.

در ادامه، ایشان با ورود به مهارت های مسئله یابی، الزامات و مهارت های مسئله یابی، و فرایند حل مسئله را بیان کردند و در قسمت دوم کارگاه، به عنوان مصداقی از مهارت های مسئله یابی، «مسئله یابی اخلاقی در شبکه های اجتماعی» را مطرح نموده و مراحل زیر را برای آن برشمردند: ۱) کسب آگاهی های تخصصی اخلاق؛ ۲) کسب آگاهی درباره شبکه های اجتماعی؛ ۳) طرح سوال های اخلاقی؛ ۴) شناخت کاربردهای خوب و بد شبکه ها؛ ۵) بررسی موردی تعارض اخلاقی در شبکه ها و ۶) تلاش برای یافتن راهکار برای حل تعارض ها.

در پایان نشت، جلسه با پرسش و پاسخ حاضرین به پایان رسید.

گفتنی است، در راستای مهارت افزایی دانشجویان و پژوهشگران اخلاق کاربردی، جلسات بعدی این سلسله کارگاه ها نیز در سال جاری برگزار خواهد شد.

  • گروه خبری : اخلاق,پژوهشگاه قرآن و حدیث
  • کد خبر : 2149
کلمات کلیدی
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت