کتاب شهادتنامه امام حسین علیه السلام منتشر شد
پیشگفتار
بررسى جامع و همهجانبه زندگى پیشوایان دینى (پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام) ، از آن رو که به فهم درست گفتار، رفتار و موضعگیرى آنان در شرایط گوناگون مىانجامد ، ضرورى است ؛ زیرا نگاه تجزیهاى و تکبعدى ، از آفتِ بدفهمى مصون نیست. در نگاه جامع مىتوان رشته پیوند حلقههاى به ظاهر گسسته را پیدا کرد ، چنان که با همین نگاه مىتوان تعارض ظاهرى برخى سخنان و رفتارها را برطرف ساخت.
این جامعنگرى ، تنها با پژوهشهاى علمى و روشمند در باره هر یک از این پیشوایان ، تحقّق مىیابد که لازمه آن ، حضور محقّقان با تخصّصهاى گوناگون در مراحل مختلف پژوهش است . به انجام رساندن چنین پژوهشهایى ، سالیان درازى است که دغدغه این جانب و همکارانم در پژوهشکده علوم و معارف حدیث است.
دانشنامه امیر المؤمنین علیه السلام که در سال ۱۳۷۹ منتشر شد ،[۱] نخستین اثر از این گونه پژوهش بود که پس از مدّتها تلاش ، به ثمر نشست و در جامعه علمى داخل و خارج کشور ، بازتابهاى بسیار مثبت داشت. دومین اثر از این مجموعه نیز کتابى است با عنوان دانشنامه امام حسین علیه السلام که به لطف الهى در سال ۱۳۸۸ پس از سالها مطالعه و تحقیق ، با همکارى جمعى از پژوهشگران پژوهشکده ، به انجام رسید و در جاى خود ، مورد توجّه ویژه فرهیختگان و عموم خوانندگان قرار گرفت . در این کتاب ، تلاش شده است تا زوایاى مختلف زندگانى امام حسین علیه السلام (و از آن جمله حماسه تاریخساز کربلا) ، به تفصیل ، مورد بررسى و پژوهش قرار گیرد .
ناگفته پیداست که امام حسین علیه السلام در میان شیعیان و عموم مسلمانان و حتّى دیگر جوامع ، بیشتر با حادثه عاشورا - که درخشانترین بخش زندگى ایشان است - ، شناخته شده است . البته اگر گزارش این بخش از زندگى ایشان با دیگر بخشهاى آن همراه گردد، شناخت کاملترى به دست مىدهد. از این رو ، تلاش شد تا در دانشنامه یاد شده ، تمام مقاطع زندگى امام حسین علیه السلام بازگو شود ، هر چند حساسیت و بزرگى حادثه عاشورا ایجاب مىکرد که نسبت به آن مقطع ، بررسى علمى درخور انجام گیرد که این مهم نیز در حدّ توان ، به منصّه ظهور رسید . این کوششها با این هدف سامان یافت که بتواند تاریخ زندگى نورانى و افتخارآمیز حضرت ابا عبد اللَّه الحسین علیه السلام و بویژه حماسه کربلا را ، هر چه کاملتر ، دقیقتر و با شیوههاى علمى به خوانندگان ، منتقل نماید .
به نمایش گذاشتن نسخهاى از انسان کامل و قرآن ناطق
واقعیت ، این است که امام حسین علیه السلام ، با بهرهگیرى از فرصت گرانقدر کربلا ، نسخه کاملى از قرآن ناطق و انسان کامل را در برابر چشم جهانیان ، به نمایش گذاشت و حماسهاى بىنظیر ، پدید آورد . در این حماسه ، انواع خصلتهاى والاى انسانى ، همچون : صبر و استقامت ، ایثار و از خود گذشتگى ، کرامت و عزّت نفس ، آزادىخواهى ، صداقت و حفظ آرامش روانى در سختترین شرایط زندگى (در برابر انواع پستىها ، جنایتها، قساوتها و بىرحمىها) ، به گونهاى جلوه یافته که فرشتگان الهى ، شگفتزده شدهاند .[۲]
این نمایش ، به قدرى صریح ، روشن ، آشکار و عمومى بود که حتّى دشمنان امام على علیه السلام و اهل بیت علیهم السلام نیز نتوانستند آن را تحریف کنند و چهره درخشان ابا عبد اللَّه الحسین علیه السلام و قیام الهى او را به گونهاى دیگر ، جلوه دهند .
بزرگترین درس عاشورا
تاریخ عاشورا ، درسهاى اخلاقى ، سیاسى و اجتماعى ارزنده و متنوّعى را به امّت اسلامى ، بلکه به همه آزادىخواهان راستین ، ارائه مىکند ؛ لیکن بزرگترین درس آن ، هشدار نسبت به استحاله فرهنگى و سیاسى یک جامعه ارزشمدار است . این درس ، خصوصاً براى ملّت ایران - که با الهام گرفتن از فرهنگ عاشورا و رهبرى یکى از فرزندان راستین ابا عبد اللَّه الحسین علیه السلام ، امام خمینى رحمه اللَّه علیه، انقلابى را بر پایه ارزشهاى اسلامى پدید آوردند - ، فوق العاده مهم ، بیدار کننده و عبرتآموز است .
واقعیت ، این است که تاریخ عاشورا ، از ظرفیت بىبدیلى در هدایت انسانها و ساختن جامعه آرمانىِ انسانى و مبتنى بر ارزشهاى اسلامى ، برخوردار است و با توجّه به این ظرفیت فرهنگى ، راز این حدیث نبوى گشوده مىگردد که : در حسّاسترین نقطه عرش الهى ، از حسین ، به عنوان «چراغ هدایت» و «کشتى نجات» ، یاد شده است . متن حدیث ، چنین است :
إنَّ الحُسَینَ بنَ عَلِىٍّ علیه السلام فِى السَّماءِ أکبَرُ مِنهُ فِى الأَرضِ ؛ و إنَّهُ لَمَکتوبٌ عَن یَمینِ عَرشِ اللَّهِ عزّوجل : مِصباحُ هُدىً ، و سَفینَةُ نَجاةٍ [۳] .
حسین بن على علیه السلام ، در آسمان ، مقامى برتر از زمین دارد ؛ چرا که در سمت راست عرش الهى ، در باره او نوشته شده است : چراغ هدایت و کشتى نجات !
بى تردید ، همه امامان اهل بیت علیهم السلام ، چراغ هدایت و کشتى نجات اند ؛ امّا ظرفیت فرهنگى تاریخ عاشورا، سبب شده است که نام امام حسین علیه السلام بدین عنوان به ثبت برسد .
آرى ! بهرهگیرى صحیح از این ظرفیت مىتواند نه تنها ملّتهاى مسلمان ، بلکه جهان را از بنبست اجتماعى ، فرهنگى و سیاسىاى که امروز گرفتار آن است ، نجات دهد .
این است راز آن همه تأکید اهل بیت علیهم السلام بر زنده نگه داشتن عاشورا ، رفتن به کربلا و زیارت سیّد الشهدا .
ضرورت بازنگرى تاریخ عاشورا
ظرفیت گسترده فرهنگى واقعه عاشورا و جایگاه ویژه آن در جهان اسلام ، بویژه نزد پیروان اهل بیت علیهم السلام ، ایجاب مىکند که موضوع نهضت حسینى ، به عنوان یکى از اصلىترین مسائل مطرح در مکتب تشیّع ، در حوزههاى علمیّه و دانشگاهها ، توسط توانمندترین دانشمندان و کارشناسان ، مورد تحقیق و تدقیق قرار گیرد و نخبگان آشنا با قرآن و حدیث و تاریخ اهل بیت علیهم السلام ، ضمن جمعآورى ، جمعبندى و ارزیابى گزارشهاى تاریخى ، ابعاد متنوّع و آموزنده این حماسه سرشار از هدایت ، عزّت و سعادت را تبیین و تفسیر نمایند .
امّا با کمال تأسّف ، باید گفت که عدم توجّه لازم از جانب حوزههاى علمیّه و شخصیتهاى بزرگ علمى شیعه به این مسئله بسیار مهم ، از یک سو ، و گِرِه خوردن مراسم عزادارى سیّد الشهدا علیه السلام با معیشت شُمارى از مردم ، از سوى دیگر ، سبب شده است که در بسیارى از مجالس عزادارى امام حسین علیه السلام ، تحریک عواطف مردم ، جاىگزین تبیین اهداف بلند نهضت حسینى گردد و بدین سان ، نه تنها بازار گزارشهاى ضعیف و بىریشهاى که جنبه عاطفى آنها قوى است - هر چند خلاف شأن و منزلت اهل بیت علیهم السلام اند - ، رونق یابد ، بلکه به تعبیر استاد شهید مطهّرى ، با این استدلال ماکیاوِلى که «هدف ، وسیله را توجیه مىکند» ، راه براى جعل و دروغ در مرثیه سرایى ، هموار شود .[۴] نمونههایى از این گزارشها را با نقد شهید مطّهرى بنگرید :
- «هاشم بن عُتبه مِرقال ، با نیزهاى به طول هجده گَز ، به یارى امام حسین علیه السلام آمد» ،[۵] در حالى که او از یاران امام على علیه السلام بود و حدود بیست سال پیش از واقعه عاشورا ، در جنگ صِفّین ، کشته شده بود!
- «عمر بن سعد ، یک میلیون و ششصد هزار نفر از مردم کوفه را به کربلا آورد» ،[۶] در صورتى که در آن زمان ، جمعیت کلّ کوفه ، حدود یکصد هزار نفر بوده است !
- «امام حسین علیه السلام ، در روز عاشورا ، سیصد هزار نفر را به دست خود ، هلاک گردانید» ،[۷] در صورتى که اگر امام علیه السلام در هر ثانیه ، یک نفر را کُشته باشد ، براى کشتن سیصد هزار نفر ، ۸۳ ساعت و بیست دقیقه ، وقت لازم است!
- «حضرت ابو الفضل علیه السلام ، روز عاشورا ، ۲۵ هزار نفر را کُشت» ،[۸]
که با محاسبهاى که بدان اشاره شد ، کُشتن این شمار از دشمن ، نزدیک به هفت ساعت ، وقت مىخواهد !
نویسنده گزارشهاى یاد شده ، گویا با هدف ایجاد فرصت لازم براى عملیات مورد اشاره ، مدّعى مىشود که روز عاشورا ، ۷۲ ساعت طول کشیده است[۹]! [۱۰]
از این دست گزارشها در کتابهایى که با عنوان «منابع ضعیف یا غیر قابل استناد» در صفحات آینده معرّفى مىشوند ، فراوان است .[۱۱] البته باید مطالبى را هم که به عنوان «زبانِ حال» از سوى روضهخوانان و مرثیه سرایان ، مطرح و به تدریج ، به «زبانِ قال» تبدیل شده و مىشود ، به فهرست گزارشهاى ضعیف ، افزود !
بارى ، پاسخگو نبودن پژوهشگران و صاحبنظران این عرصه به نیازهاى جدّى جامعه در زمینه تاریخ صحیح و اهداف بلند نهضت حسینى ، سبب شده است که شمار کتابهایى که خصوصاً در عصر حاضر در باره امام حسین علیه السلام تألیف شدهاند ، به صدها و بلکه هزاران عنوان برسد ، و در عین حال ، کتابهاى مستند و قابل اعتماد در جهت تبیین صحیح تاریخ نهضت حسینى و اهداف و آرمانهاى آن ، بسیار اندک باشند . از این رو ، در جامعه امروز ایران - که انقلاب اسلامى آن ، با الهام از نهضت عاشورا به ثمر رسیده و سومین دهه خود را نیز پشت سر گذاشته است - ، بازنگرى و بازنگارى تخصّصى تاریخ عاشورا و پاک سازى آن از مطالب بىاساس و موهن ، در جهت محافظت و صیانت از جانمایه انقلاب اسلامى ، بسیار ضرورى مىنماید و این ، بزرگترین خدمتى است که مراکز علمى و پژوهشى مىتوانند به ساحت قدس ابا عبد اللَّه الحسین علیه السلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام داشته باشند .
آرى! دانشنامه امام حسین علیه السلام ، گامى متواضعانه در این راه بود ، که پس از سالها پژوهش و تلاش ، با همکارى شمارى از پژوهشگران توانمندِ «پژوهشکده علوم و معارف حدیث» ، در چهارده جلد (متن) ،[۱۲] به سرانجام رسید و در ذى حجه ۱۴۳۰ (آذرماه ۱۳۸۸) ، در دسترس همگان ، بویژه اصحاب تحقیق ، قرار گرفت ؛ امّا با توجّه به این که بخشهایى از آن دانشنامه - که با شهادت سیّد الشهدا علیه السلام و یاران باوفایش مرتبط بود - ، بیش از سایر بخشها براى آشنایى هر چه بیشتر و عالمانه عموم خوانندگان با تاریخ حماسه کربلا ، کاربرد داشت و از سوى دیگر مىتوانست دستْمایهاى بسیار مناسب براى مبلّغان دینى (بویژه در سفرهاى تبلیغىشان) به شمار آید ، بخشهاى مورد اشاره ، با عنوان شهادتنامه امام حسین علیه السلام بر پایه منابع معتبر ، به صورت جداگانه آماده نشر گردید - که اینک پیش روى شماست - .
قدردانى و سپاس
در این جا ، از همه پژوهشگران گرانقدرى که به گونهاى در تدوین دانشنامه امام حسین علیه السلام و شهادتنامه امام حسین علیه السلام سهیم بودهاند ، خصوصاً گروه «سیرهنگارى» پژوهشکده علوم و معارف حدیث و بویژه آقایان سیّد محمود طباطبایىنژاد و سیّد روح اللَّه سیّدطبایى - که در مرحله تألیف ، معاونت پژوهش مزبور را به عهده داشتهاند - ، صمیمانه سپاسگزارى مىکنم . همچنین از فرهیختگان گرانمایه آقایان : عبد الهادى مسعودى ، مهدى مهریزى ، محمّد مرادى و محمّد خُنَیفِرزاده - که ترجمه دانشنامه امام حسین علیه السلام به قلم شیواى ایشان است - ، قدردانى و تشکّر مىنمایم و براى همه آنان ، از خداوند منّان ، پاداشى درخور فضلش ، مسئلت دارم .
اللّهم ارزُقنا شَفاعَةَ الحسینِ علیه السلام یَومَ الورودِ و ثَبِّت لَنا قَدَمَ صِدقٍ عندَک مَعَ الحسینِ و أصحابِ الحسینِ الّذینَ بَذَلوا مُهَجَهُم دونَ الحسین علیه السلام .
محمّد محمّدى رىشهرى
۱۷ مرداد ۱۳۸۹
۲۷ شعبان ۱۴۳۱
در باره این کتاب
براى آشنایى بیشتر خوانندگان محترم با ساختار و چگونگى تدوین این شهادتنامه ،[۱۳] یادآور مىشود که : دانشنامه امام حسین علیه السلام ، از پانزده بخش (در حجم بیش از ۶۶۰۰ صفحه) ، تشکیل شده است که فهرست اجمالى آنها ، عبارت است از :
درآمد : کتابشناسى ، اهداف عاشورا ، عزادارى و ...
یک : زندگى خانوادگى سیّد الشهدا علیه السلام
دو : فضیلتها و ویژگىهاى امام حسین علیه السلام
سه : دلایل امامت امام حسین علیه السلام و فرزندانش
چهار : امام حسین علیه السلام پس از پیامبر صلى اللَّه علیه و آله ، تا شهادت پدر
پنج : امام حسین علیه السلام پس از شهادت پدر ، تا قیام عاشورا
شش : پیشگویى درباره شهادت امام حسین علیه السلام
هفت : از مدینه تا ورود به کربلا
هشت : از ورود به کربلا تا شهادت
نه : وقایع پس از شهادت
ده : بازتاب شهادت امام علیه السلام و فرجام دشمنان ایشان
یازده : عزادارى و گریه براى امام حسین علیه السلام
دوازده : نمونه مرثیههاى سروده شده در سوک ایشان در طول تاریخ
سیزده : زیارت امام حسین علیه السلام
چهارده : مزار امام حسین علیه السلام
پانزده : حکمتنامه امام حسین علیه السلام .
شهادتنامه امام حسین علیه السلام بر پایه منابع معتبر (کتاب حاضر) ، متن کامل بخشهاى ششم تا یازدهم دانشنامه یاد شده و منتخبى از «درآمد» و بخش یکم و نیز دو قطعه کوچک از بخشهاى نهم و سیزدهم آن را ، در مجموع در حجمى نزدیک به ۲۵۰۰ صفحه ، در خود دارد .
در واقع ، کتاب حاضر ، در بر دارنده تمامى بخشهاى مرتبط با حماسه کربلا از دانشنامه یاد شده است[۱۴] که جهت آگاهى عموم علاقهمندان واهل مطالعه و تحقیق ، بویژه خُطَبا و حماسهسرایان کربلا ، گزینش و بازْتدوین شده است .
گفتنى است که انتخاب واژه «معتبر» در عنوان این کتاب ، بدان جهت است که در تدوین دانشنامه امام حسین علیه السلام ، کوشیدهایم متن آن ، در همه بخشها ، از منابع حدیثى و تاریخى معتبر و قابل استناد، گزینش گردد. بر این پایه، تکیهگاه اصلى تدوین دانشنامه (وهمه آثار برگرفته از آن) ،[۱۵] در درجه نخست، منابعى هستند که تا قرن پنجم هجرى نگارش یافتهاند، و در مراتب بعد، منابع تألیف شده تا قرن هفتم هجرى ، و پس از آن، آثارِ تألیف شده تا قرن نهم.
بدین ترتیب ، در کتاب حاضر ، مقتلنگارىهاى قرن دهم هجرى به بعد، به دلایلى که در «کتابشناسى تاریخ عاشورا و عزادارى» بدانها اشاره مىشود،[۱۶] مورد استناد نیستند، جز با هدف نقد (یا اهدافى مانند آن)، که در این صورت، به معتبر نبودن گزارش، اشاره خواهد شد.
البته توجّه به این نکته ضرورى است که در پژوهشهاى تاریخى، سختگیرىهایى که در باره روایات فقهى وجود دارد، معمول نیست؛ بلکه بیشتر، چگونگى گزارش و استوارى یا نااستوارى متن، مورد توجّه است و براى رسیدن به حقیقت، باید از قرائن مختلف، بهره گرفت.
بر این اساس، در جمعآورى گزارشها و گزینش آنها، افزون بر تلاش براى مستند کردن آنها به منابع معتبر، اصلىترین معیار را «نقد متن» قرار دادهایم و کوشیدهایم تا از راه تأیید مضمون گزارشها با قرائن عقلى و نقلى، براى پژوهشگر، نوعى اطمینان به گزارش، حاصل شود. از این رو، احادیث مُنکَر را نیاوردهایم، گرچه در منابع معتبر آمده باشند، و اگر در موارد خاصّى، گزارش غیر معتبرى را عرضه کردهایم، چرایىِ آن را توضیح دادهایم .
گزارش اجمالى بخشهاى مختلف کتاب حاضر ، از این قرار است :
بخش یکم : از مهمترین مباحث مربوط به حماسه عاشورا
در بخش نخست این کتاب ، تحلیلها و مقالاتِ تفصیلىِ پراکنده در دانشنامه امام حسین علیه السلام که با موضوع کتاب شهادتنامه تناسب بیشترى داشتهاند ، در کنار هم گردآورى و البته اندکى تلخیص شدهاند .
بخش دوم : زندگى خانوادگى سیّد الشهدا علیه السلام
براى آشنایى اجمالى خوانندگان با زندگى و احوال شخصى ابا عبد اللَّه الحسین علیه السلام گزیدهاى از بخش یکم دانشنامه در باره چگونگى تولّد ، نامگذارى ، ویژگىهاى ظاهرى ، چگونگى پرورش ، همسران و شمارِ فرزندان امام حسین علیه السلام ، در شش فصل ، ارائه شده است .
بخش سوم : پیشگویى در باره شهادت امام حسین علیه السلام
در این بخش ، خبرهاى آسمانىِ رسیده در باره شهادت امام حسین علیه السلام ، و پیشگویىهاى پیامبر خدا صلى اللَّه علیه و آله و امیر مؤمنان علیه السلام و دیگر پیشوایان و بزرگان در باره شهادت امام حسین علیه السلام ، در قالبى نظامیافته ارائه شده است . به علاوه ، قطعیّت صدور این دسته از روایات ، مورد تأکید قرار گرفته و توضیح داده شده که مقدَّر بودن شهادت امام حسین علیه السلام و پیشگویى آن ، منافاتى با اراده و اختیار او ندارد .
بخش چهارم : خروج امام حسین علیه السلام از مدینه ، تا ورود به کربلا
در این بخش ، رخدادهاى مهمّى مانند : امتناع امام علیه السلام از بیعت با یزید ، خروج امام علیه السلام از مدینه ، فعّالیتهاى ایشان در مکّه ، اعزام مسلم علیه السلام به عنوان نماینده خود به کوفه ، حوادث کوفه و شهادت مُسلم و جمعى دیگر از یاران امام علیه السلام و نیز زندانى شدن شمارى دیگر از آنان ، پیشنهادهاى مختلف به امام علیه السلام مبنى بر نرفتن به کوفه ، حرکت امام علیه السلام به سوى کربلا و حوادث مسیر مکّه تا کربلا ، گزارش شده است .
بخش پنجم : از رسیدن امام حسین علیه السلام به کربلا تا شهادت ایشان
در این بخش ، متون مربوط به حادثه جانگداز عاشورا ، از آغاز ورود امام حسین علیه السلام به کربلا تا شهادت یاران ، فرزندان ، برادران ، برادرزادگان ، خواهرزادگان و عموزادگان ایشان و سرانجام، شهادت خودِ امام علیه السلام ، به تفصیل ، گزارش شده است .
بخش ششم : وقایع پس از شهادت امام حسین علیه السلام
در بخش پنجم ، حوادثى که پس از شهادت امام حسین علیه السلام به وقوع پیوست ، پدیدههاى خارق العادهاى که در منابع معتبر گزارش شدهاند ، چگونگى دفن شهدا ، سرنوشت سرهاى مقدّس شهدا و کراماتى که از سر مقدّس سیّد الشهدا علیه السلام دیده شد ، حوادث مربوط به حرکت خاندان ابا عبداللَّه علیه السلام از کربلا به کوفه و از کوفه تا شام و بازگشت آنها از شام به مدینه ، ارائه مىشود .
بخش هفتم: بازتاب شهادتامامحسین علیه السلام و فرجام کسانى که در کشتناو و یارانش نقش داشتند
در این بخش ، متن گزارشهاى مربوط به بازتاب شهادت سیّد الشهدا و یارانش در میان قاتلان آنها و خانوادههاى قاتلان و نیز در میان شخصیتهاى برجسته آن روز جهان اسلام و در جامعه عراق و حجاز ، مطرح مىگردد و در ادامه ، سرنوشت شوم کسانى که در این حادثه نقش داشتند و نیز مردمى که از یارى کردن امام علیه السلام سر باز زدند ، تبیین شده است .
بخش هشتم : عزادارى و گریه براى امام حسین علیه السلام
در این بخش - که بخش پایانى کتاب است - ، احادیث متعددى در سفارش به عزادارى ، مصیبتخوانى و گریستن و گریاندن براى سالار شهیدان و معرّفى نخستین عزاداران امام علیه السلام پس از واقعه کربلا ، اهمّیت ویژه روز عاشورا و آداب این روز و نیز سوگمندى جهان آفرینش در مصیبتهاى سالار شهیدان ، گزارش شده است .
این بخش ، با دو زیارت منسوب به ناحیه مقدسه (امام مهدى علیه السلام) پایان مىیابد .
گفتنى است که نقشههاى مربوط به قیام عاشورا نیز در پایان کتاب ، قرار گرفتهاند .[۱۷]
[۱] دانشنامه امیر المؤمنین علیه السلام بر پایه قرآن ، حدیث و تاریخ ، در چهارده جلد (سیزده جلد متن عربى - فارسى و یک جلد ویژه فهرستها و نمایه) و نیز خلاصهاى از آن در یک جلد ، با عنوان : گزیده دانشنامه امیر المؤمنین علیه السلام ، هم اکنون در دسترس علاقهمندان است .
[۲] «وقد عجَبَت من صبرکَ ملائکةُ السموات» (المزار الکبیر: ص ۵۰۴ . نیز ، ر . ک : دانشنامه امام حسین علیه السلام : ج۱۲ ص ۲۳۰ و ۳۰۲) .
[۳] عیون أخبار الرضا علیه السلام : ج ۱ ص ۵۹ ، دانشنامه امام حسین علیه السلام : ج ۲ ص ۷۲ ح ۴۲۸ .
[۴] ر. ک : حماسه حسینى : ج ۱ ص ۴۸ .
[۵] ر . ک : مُحْرق القلوب : ص ۱۵۲ . نیز ، ر . ک : روضة الشهدا : ص ۳۰۱ که در ادامه دارد : «نیزهاى چون مار ارقم در دست گرفته» .
[۶] أسرار الشهادات (أسرار الشهادة) : ج ۳ ص ۳۹ .
[۷] ر . ک: أسرار الشهادات (چاپ قدیم): ص ۳۴۵. این مطلب در چاپ جدید (ج۳ ص۳۵) حذف شده است.
[۸] أسرار الشهادات : ج ۳ ص ۳۶ .
[۹] ر . ک : أسرار الشهادات : ج ۳ ص ۳۵ - ۳۹ .
[۱۰] پایان نقل از شهید مطهّرى (ر . ک : حماسه حسینى : ج ۱ ص ۲۸ - ۲۹) .
[۱۱] ر . ک : ص ۲۳ (منابع غیرقابل استناد) .
[۱۲] جلد پانزدهم این کتاب ، به فهرستها و نمایه اختصاص داشت که با اندکى تأخیر ، منتشر گردید .
[۱۳] مقصود ، شیوهنامه تدوین نیست . شیوهنامه تدوین این کتاب (شامل گزارش روشها و فرایندهاى : گزینش متون ، مصدریابى ، چینش متون ، صدرنویسى ، ارجاع دهى ، درج نسخهبدلها ، شرح لغات و اَعلام ، و ...) ، همان است که در آغاز دانشنامه امام حسین علیه السلام (ج۱ ص۱۱۷ - ۱۲۵) و با تفصیل بیشتر ، در آغاز دانشنامه قرآن و حدیث (ج۱ ص۸۷ - ۱۰۰) آمده است و تقریباً در تمامى آثار دانشنامهاىِ دار الحدیث ، مشترک است . در این جا ، تنها افزودن این نکته را مفید مىدانیم که : حرف «ح» در پانوشتها ، صرفاً نشانه است و کاربردى اعم از «حدیث» دارد و براى بیان شماره هر گزارش شمارهدارى (اعم از : حدیث ، حکایت ، حکمت و ...) به کار رفته است .
[۱۴] البته براى تکمیل بحث در شمارى از متنها و تحلیلها ، از سایر بخشهاى دانشنامه (یعنى بخشهاى غیر مرتبط با حماسه کربلا) نیز مطالبى اخذ و افزوده شده است ؛ ولى براى کاستن از حجم این مجموعه ، برخى تحلیلها (بویژه در بخش یکم) و زندگىنامهها ، نسبت به اصل آنها در دانشنامه ، قدرى تلخیص شدهاند . همچنین در پانوشتها ، به ذکر دو منبع ، بسنده شده و برخى توضیحات ، حذف گردیدهاند . پس طبعاً در همه این موارد ، خوانندگان علاقهمند به مطالعه عمیقتر و پژوهش بیشتر ، باید به اصل دانشنامه مراجعه نمایند . شایان ذکر است که روایات و گزارشهاى بخشهاى سوم تا آخر کتاب حاضر ، بدون تلخیص ، از دانشنامه امام حسین علیه السلام اخذ شدهاند و تفاوت آنها فقط از جهت تلخیص پانوشتهاست .
[۱۵] از دانشنامه امام حسین علیه السلام ، تا کنون ، چهار اثر ، استخراج (گزینش) شده است : ۱) گزیده دانشنامه امام حسین علیه السلام ، ۲) حکمتنامه امام حسین علیه السلام ، ۳) شهادتنامه امام حسین علیه السلام ، ۴) گزیده شهادتنامه امام حسین علیه السلام .
[۱۶] ر . ک : ص ۲۳ (منابع غیر قابل استناد) .
[۱۷] شایان ذکر است که تمامى نقشههاى طرّاحى شده براى دانشنامه امام حسین علیه السلام (پنج نقشه) ، به همراه تمامى نقشههاى طرّاحى شده براى دانشنامه امیر المؤمنین علیه السلام (دوازده نقشه) ، با توضیحات لازم در باره نقشهها ، به صورت کتابى مستقل ، با عنوان : اطلس غدیر و عاشورا (جغرافیاى تاریخى وقایع عصر امیر المؤمنین و سیّد الشهدا) ، در قطع رحلى ، توسط انتشارات دار الحدیث ، منتشر شده است .
| نام منبع : | شهادتنامه امام حسین علیه السلام |
| پدید آورنده : | محمد محمدی ری شهری |
| سایر پدیدآورندگان : | |
| تعداد جلد : | 2 |
| ناشر : | سازمان چاپ و نشر دارالحدیث |
| محل نشر : | قم |
| تاریخ انتشار : | 1391 |
| نوبت چاپ : | اول |