پژوهشگاه قرآن و حدیث با همکاری انجمن کلام اسلامی حوزه و کمیته مرکزی کرسی های آزاد اندیشی حوزه علمیه و مرکز تخصصی معارف اهل بیت علیهم السلام برگزار می کند
برگزاری سلسله جلسات و نشست های هفتگی "دین و چالش های روز" از فصل دوم
سومین پیشنشست همایش ملی "فقه و اخلاق؛ نسبتهای علمشناختی"
با مشارکت و همکاری پژوهشگاه قرآن و حدیث و گروه روانشناسی دانشکده رفاه و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و با حمایت مراکز علمی دیگر
✅ پنجاه و پنجمین نشست سالیانه «مجمع جهانی اقتصاد» ۲۰ تا ۲۴ ژانویه ۲۰۲۵م (۱ تا ۵ بهمن ۱۴۰۳) در شهر داووس سوئیس برگزار شد. «همکاری برای عصر هوشمند»، استفاده از «هوش مصنوعی» و توجه به پیامدهای آن، از مهم ترین موضوعاتی است که در نشست امسال و سال های گذشته مورد توجه اعضا قرار گرفت. طبیعتا در اجلاسی که عمده شرکت کنندگان آن دارای مسوولیت های سیاسی و اقتصادی (و حتی مدیران شرکت های بزرگ هوش مصنوعی) هستند و موضوعاتی که مطرح می کنند از همین منظر است نمی توان انتظار داشت که مباحث اخلاقی به طور جدی مطرح شود، اما از آنجا که آنچه در این اجلاس مطرح می شود تا حد زیادی بیانگر افق نگاه و سمت و سوی سیاست های کلان کشورها نسبت به آینده است، و خود این سیاست ها و برنامه ها، و اجرای آنها می تواند پیامدهای اخلاقی هم داشته باشد، لازم است که از منظر اخلاقی هم به مباحث مطرح شده در این اجلاس توجه شود. یادداشت حاضر در این راستا نوشته شده است.
اگر کسی بخواهد به وظیفه اخلاقی خود عمل کند و کنشگر باشد باید چطور عمل کند؟ پاسخ این سؤال عبارت است از برخورداری از دو خصوصیت: «همه جانبه گروی» و «ملایمت با دوستان و غلظت با دشمنان».
سه گام نخست هر پژوهش عبارتاند از: 1. حس کردن مشکل 2. تبیین مسئله 3. پیشینهپژوهی فهم ضرورت این مراحل و ترتب آنها بر هم به تصحیح ذهنیت دانشجویان و پژوهشگران درباب پژوهش کمک شایانی خواهد کرد.
آیا مسئله فیلترینگ را می توان به عنوان موضوعی که علم اخلاق به آن ورود کند در نظر گرفت و درباره آن از منظر خوب و بد اخلاقی سخن گفت یا خیر؟ در پاسخ اجمالا باید گفت: بله. به این دلیل که هر فعل اختیاری میتواند مورد ارزشداوری اخلاقی قرار بگیرد و فیلتر کردن هم طبیعتاً بخشهای زیادی از آن افعال اختیاری است، چه از سوی سیاستگذاران، چه ناظران و مجریان، و چه مخاطبان. بنابراین قابل بررسی اخلاقی است.
حوزه علمیه باید در باب مسایل اخلاقی هوش مصنوعی پیشگام باشد و بداند که مخاطب آگاه امروز به اقیانوسی از اطلاعات دسترسی دارد و این مسئولیت حوزه علمیه را سنگینتر میکند. شناسایی چالشهای اخلاقی هوش مصنوعی، تدوین آییننامه و تبیین و نقد دیدگاههای اخلاقی غیراسلامی از منظر آموزههای اخلاقی اسلام، آموزش و تربیت اخلاقی مرتبطان هوش مصنوعی از کاربران عادی تا نهادهای سیاستگذار، و تامین پیوست اخلاقی هوش مصنوعی از جمله وظایف نهاد روحانیت است. روحانیون باید توجه کنند که با وجود ورود اینترنت و فضای مجازی از چند دهه قبل به کشور، با این وجود ما در ابعاد مسائل اخلاقی فضای مجازی دستمان خالی است و در زمینه این موضوعات کتابهای بنیادین، مأخذشناسی جامع و بانک موضوعات نداریم. نبود نیروی اخلاقپژوه متخصص را می توان علتالعلل اقدامات انجامنشده در عرصه اخلاق فضای مجازی و هوش مصنوعی دانست. بنابراین، تا زمانی که در عرصه تربیت نیرو کمبود وجود داشته باشد کار عمیقی صورت نمیگیرد.
اعراب جاهلى به كودكان خود ، توجّهى نمى كردند و جوانان را به مسئوليت هاى اصلى نمى گماردند . پيامبر اكرم(ص) بر خلاف آداب و آيين هاى جاهلى ، به جوانان توجّه نمود و آنها را تا برترين مسئوليت هاى اجتماعى و سياسى بر كشيد ...
نزول عيسى عليه السلام و نماز گزاردن وى پشت سر امام مهدى عليه السلام در ميان شيعه و سنّى، اجماعى است.
در برخی احاديث که سند شمارى از آنها معتبر و از امام باقر عليه السلام ، امام صادق عليه السلام ، امام عسكرى عليه السلام و امام مهدى عليه السلام نقل شده است ، به كذب وقت گذاران زمان قيام امام مهدى عليه السلام تصريح شده است.
مطالبی در خور توجه در مورد واقعه غدیر در کتاب ارزشمند الغدیر آمده است که در اینجا می آید.
پیام مشترک آیاتى که به جایگاه اهل بیت اشاره دارد، لزوم پیروى امّت اسلامى از امامان خاندان رسالت است.
✅ پنجاه و پنجمین نشست سالیانه «مجمع جهانی اقتصاد» ۲۰ تا ۲۴ ژانویه ۲۰۲۵م (۱ تا ۵ بهمن ۱۴۰۳) در شهر داووس سوئیس برگزار شد. «همکاری برای عصر هوشمند»، استفاده از «هوش مصنوعی» و توجه به پیامدهای آن، از مهم ترین موضوعاتی است که در نشست امسال و سال های گذشته مورد توجه اعضا قرار گرفت. طبیعتا در اجلاسی که عمده شرکت کنندگان آن دارای مسوولیت های سیاسی و اقتصادی (و حتی مدیران شرکت های بزرگ هوش مصنوعی) هستند و موضوعاتی که مطرح می کنند از همین منظر است نمی توان انتظار داشت که مباحث اخلاقی به طور جدی مطرح شود، اما از آنجا که آنچه در این اجلاس مطرح می شود تا حد زیادی بیانگر افق نگاه و سمت و سوی سیاست های کلان کشورها نسبت به آینده است، و خود این سیاست ها و برنامه ها، و اجرای آنها می تواند پیامدهای اخلاقی هم داشته باشد، لازم است که از منظر اخلاقی هم به مباحث مطرح شده در این اجلاس توجه شود. یادداشت حاضر در این راستا نوشته شده است.
اگر کسی بخواهد به وظیفه اخلاقی خود عمل کند و کنشگر باشد باید چطور عمل کند؟ پاسخ این سؤال عبارت است از برخورداری از دو خصوصیت: «همه جانبه گروی» و «ملایمت با دوستان و غلظت با دشمنان».
سه گام نخست هر پژوهش عبارتاند از: 1. حس کردن مشکل 2. تبیین مسئله 3. پیشینهپژوهی فهم ضرورت این مراحل و ترتب آنها بر هم به تصحیح ذهنیت دانشجویان و پژوهشگران درباب پژوهش کمک شایانی خواهد کرد.
آیا مسئله فیلترینگ را می توان به عنوان موضوعی که علم اخلاق به آن ورود کند در نظر گرفت و درباره آن از منظر خوب و بد اخلاقی سخن گفت یا خیر؟ در پاسخ اجمالا باید گفت: بله. به این دلیل که هر فعل اختیاری میتواند مورد ارزشداوری اخلاقی قرار بگیرد و فیلتر کردن هم طبیعتاً بخشهای زیادی از آن افعال اختیاری است، چه از سوی سیاستگذاران، چه ناظران و مجریان، و چه مخاطبان. بنابراین قابل بررسی اخلاقی است.
حوزه علمیه باید در باب مسایل اخلاقی هوش مصنوعی پیشگام باشد و بداند که مخاطب آگاه امروز به اقیانوسی از اطلاعات دسترسی دارد و این مسئولیت حوزه علمیه را سنگینتر میکند. شناسایی چالشهای اخلاقی هوش مصنوعی، تدوین آییننامه و تبیین و نقد دیدگاههای اخلاقی غیراسلامی از منظر آموزههای اخلاقی اسلام، آموزش و تربیت اخلاقی مرتبطان هوش مصنوعی از کاربران عادی تا نهادهای سیاستگذار، و تامین پیوست اخلاقی هوش مصنوعی از جمله وظایف نهاد روحانیت است. روحانیون باید توجه کنند که با وجود ورود اینترنت و فضای مجازی از چند دهه قبل به کشور، با این وجود ما در ابعاد مسائل اخلاقی فضای مجازی دستمان خالی است و در زمینه این موضوعات کتابهای بنیادین، مأخذشناسی جامع و بانک موضوعات نداریم. نبود نیروی اخلاقپژوه متخصص را می توان علتالعلل اقدامات انجامنشده در عرصه اخلاق فضای مجازی و هوش مصنوعی دانست. بنابراین، تا زمانی که در عرصه تربیت نیرو کمبود وجود داشته باشد کار عمیقی صورت نمیگیرد.
اعراب جاهلى به كودكان خود ، توجّهى نمى كردند و جوانان را به مسئوليت هاى اصلى نمى گماردند . پيامبر اكرم(ص) بر خلاف آداب و آيين هاى جاهلى ، به جوانان توجّه نمود و آنها را تا برترين مسئوليت هاى اجتماعى و سياسى بر كشيد ...