97
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

واژه «دعا یدعو» به معنای فرا خواندن و صدا زدن است.۱

سبب نزول

پیامبر گرامى اسلام صلی الله علیه و آله در آخرین سال‏هاى حیات خویش، به موازات مکاتبه با سران بلاد جهان، نامه‏اى هم به ابو حارثة بن علقمه، اسقف نجران، نوشت و ساکنان نجران را به آیین اسلام دعوت نمود. منطقه بزرگ و باصفاى نجران در نقطه مرزى حجاز و یمن قرار گرفته است و در آغاز طلوع اسلام، این نقطه تنها منطقه مسیحى‌نشین حجاز بود که از بت‌پرستى دست کشیده و به آیین مسیحیت گرویده بود. پیامبر صلی الله علیه و آله در نامه خود، آنان را به پرستش خداى یگانه دعوت نموده و آنان را در صورت عدم پذیرش اسلام، میان پرداخت مالیات به حکومت اسلامى و یا جنگ، مخیّر ساخته بود.۲

بزرگان نجران به واسطه آثار باقى مانده از پیشوایان مذهبى خود، توقّع دعوت پیامبرى از نسل اسماعیل علیه السلام را داشتند و به همین خاطر، حقّانیت دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله را احتمال مى‏دادند. از این رو، گروهى از علماى خود را به سرپرستى اسقف اعظم، ابو حارثه، براى کشف حقیقت به مدینه اعزام داشتند. گفتگو و مباحثه آنان با پیامبر مکرّم اسلام، در چندین نوبت رخ داد که بحث یگانه‌پرستى یا تثلیث و تولّد عیسى علیه السلام، محور این مذاکرات بود۳ و على رغم این که پیامبر صلی الله علیه و آله همواره با دریافت حقایق از فرشته وحى،۴ اطّلاعات

1.. ابن منظور می‌نویسد: «وَ دَعا الرجلَ دَعْواً و دُعَاءً: ناداه، وَ الاسم الدَّعْوَة، وَ دَعَوْت فلاناً: أَی صِحْت به و استَدعَیته» (لسان العرب: ج‏۱۴ ص۲۵۸). راغب نیز می‌نویسد: «الدُّعَاء کالنّداء، إلّا أنّ النّداء قد یقال بـ«یا» أو «أیا»، و نحو ذلک من غیر أن یضمّ إلیه الاسم، وَ الدُّعاء لا یکاد یقال إلّا إذا کان معه الإسم، نحو: یا فلان، وَ قد یستعمل کلّ واحد منهما موضع الآخر. قال تعالى: (کَمَثَلِ الَّذِی یَنْعِقُ بِما لا یَسْمَعُ إِلَّا دُعاءً وَ نِداءً) (مفردات الفاظ القرآن: ص۳۱۵).

2.. برای دیدن متن نامۀ پیامبر صلی الله علیه و آله، ر.ک: بحار الأنوار: ج۲۱ ص۲۸۵ (به نقل از الدرّ المنثور سیوطی).

3.. گروهى از سیره‌نویسان و مورّخان اسلامى، جریان حضور نمایندگان نجران در مدینه و مواجهۀ آنان با پیامبر صلی الله علیه و آله را نقل کرده‏اند. مرحوم سیّد ابن طاووس، جزئیّات این ماجرا را همراه با مدارک و منابع خود، دقیق‏تر و جامع‏تر از دیگران نقل کرده است (ر.ک: إقبال الأعمال: ج۲ ص۳۱۰ ـ ۳۴۸، دانش‌نامۀ قرآن و حدیث: ج۱۶ ص۱۷۲ ـ ۲۶۹).

4.. با توجّه به آیۀ ۶۱ سورۀ آل عمران که به مباهله امر مى‏فرماید، احتمالاً آیات ۳۵ ـ ۶۰ آل عمران که در بارۀ مریم(، زکریّا علیه السلام، و تولّد و نبوّت عیسى علیه السلام است، در این ماجرا نازل شده است.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
96

که نیکوتر است، مجادله نما).

ولى آن گاه که بحث و گفتگو نتیجه نمی‌دهد و مخاطبان دعوتِ اسلام، لجاجت می‌ورزند و منطق اسلام را ـ که منطبق با معیارهاى علمى و عقلى است ـ، نمی‌پذیرند، نوبت به مباهله مى‏رسد و در صورت عدم پذیرش آن، در آخرین مرحله، برخورد نظامى و جنگ، راه‏گشا خواهد بود.

آیه مباهله، یکى دیگر از نفایس قرآن و از دلائل نبوّت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است و به جهت این که پیامبر صلی الله علیه و آله خود، دعوت کننده مخالفان به این مبارزه بود و در این میدان، عزیزترین نزدیکانش را با خود همراه ساخت، نشانه روشنى بر حقّانیت آن بزرگوار است؛ چون تنها، آن کسی که به حقّانیت خود، یقین راسخ دارد، حاضر است جگرگوشه‌هایش را به میدانی بیاورد که قرار است یک طرف آن هلاک شوند، در حالی که اشخاص حاضرند در برابر حفظ آنان، خود را فدا کنند.

واژه‌شناسی

مادّه «بَهل» بر وزن «أهل»، به معناى رها کردن و وا گذاردن است.۱ «مباهله» از این ریشه است و به معناى وا گذاردن امر خصم به خدا و درخواست اخراج بنده از سایه رحمت و لطف خداست. در اصطلاح متداول، مباهله به معناى نفرین کردن دو طرف مخاصمه جهت رسوایى و هلاکت طرفی است که دروغگو و ناحق است.۲

«تعالوا»، فعل امر از مادّه «علو» است و در اصل برای «طلب بالا آمدن» به کار می‌رفته است؛ ولی از باب تشریف، ارج نهادن و ادب، برای مطلق طلب آمدن به کار می‌رود.۳ در سیاق این آیه، مراد، طلب مؤدّبانه برای آماده شدن، روی آوردن و عزم کردن است.۴

1.. العین: ج‏۴ ص۵۵.

2.. العین: ج۴ ص۵۴، لسان العرب: ج‏۱۱ ص۷۲. نیز، ر. ک: الکشّاف: ج‏۱ ص۳۶۸.

3.. ر.ک: المحرر الوجیز: ج۱ ص۴۴۷، تفسیر القرطبی: ج۴ ص۱۰۴.

4.. الکشّاف: ج۱ ص۳۶۸.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31100
صفحه از 593
پرینت  ارسال به