91
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

خامه چگونه مى‏تواند ابعاد دانش او را بنمایاند که او «باب علم و حکمت» و «گنجینه بزرگ دانشِ» پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و همه انبیاى الهى بوده است؟ و قلم، چه سان مى‏تواند گستره علمى على( را رقم زند که تمام دانش‏هاىِ قرآنى، دینى، بلایا و منایا (حادثه‏ها و مرگ‌ها) را در نوردیده بود و گذشته‏ها و آینده‏ها برایش چونان آنچه در پیش دید است، روشن و آشکار بود؟

بنا بر این، برای این سؤال که: «گستره دانش علی علیه السلام تا کجاست؟»، نمی‌توان پاسخی یافت و آن را از روزنه نگاشته‏ها و دفترها نمودار ساخت و ابعاد آن را نمایاند. دانش گسترده علی علیه السلام چنان بود که چون اندکى از آن نموده مى‏شد، دیده‏ها خیره مى‏گشتند و خِرَدها حیران مى‏ماندند و رعشه بر اندام‏ها مى‏افتاد. به این کلام مولا( بنگرید:

۰.اِندَمَجتُ عَلىٰ مَکنُونِ عِلمٍ لَو بُحتُ بِهِ لاَضطَرَبتُمُ اضطِرابَ الأرشِیَةِ فِی الطَّوِىِّ البَعیدَةِ.۱

۰.من در اسرارى سر به مُهر، فشرده شده‏ام که اگر از آنها سخن بگویم، چون ریسمان در دلِ چاهى ژرف، به لرزه خواهید افتاد.

چگونه مى‏توان ابعاد دانشى را ترسیم کرد که آنچه اندکى از آن به اقتضاى حال، و نه واقع، در چهارده قرن پیش در باره پیدایش جهان آفرینش، آفرینش فرشتگان و آسمان و زمین و انسان و حیوان، جامعه‏شناسى، روان‏شناسى، تاریخ، ادبیّات، فیزیک، ریاضیّات، زمین‏شناسى، سیاست و... رُخ نموده، براى دانشیان امروز، با همه پیشرفت و تکامل علوم، تازگى دارد؟

آیا مى‏توان تمام زوایاى دانش کسى را شناخت و شناساند که بلند قامت و استوار ایستاد و صلاى «سَلونی قبلَ أن تَفقِدونی» را سر داد و هرگز و در برابر هیچ پرسشى فرو نمانْد و این مدّعا در تاریخِ پیش و پس از او جز خود او مصداقى نیافت؟!

گستره دانش او در هاله‏اى از ابهام مانده و خواهد ماند؛ چرا که پیامبر خدا( خطاب

1.. نهج البلاغة: خطبۀ ۵.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
90

فراموشکارت نسازد؛ امّا براى شریکان خود بنویس. على( گفت: پرسیدم: اى پیامبر خدا! شریکان من چه کسانى هستند؟ فرمود: پیشوایان از بین فرزندانت.

در انعکاس شعاعى از دانش امام علی علیه السلام، از کلام خود ایشان بهره مى‏جوییم که اصبغ بن نُباته آن را این گونه حکایت نموده است: هنگامى که براى خلافت با على بن ابى طالب( بیعت شد، در حالى که عمامه پیامبر خدا( را بر سر نهاده و رداى وى را پوشیده بود، بر منبر وعظ مردم فرمود:

۰.اى مردم! پیش از آن که مرا از دست بدهید، از من بپرسید؛ چرا که دانش پیشینیان و پسینیان، نزد من است. آگاه باشید! سوگند به خدا، اگر تکیه‌گاهى (مسندى) برایم نهاده شود، در بین توراتیان، به توراتشان و در بین انجیلیان، به انجیلشان و در بین زبوریان، به زبورشان و در بین اهل قرآن، به قرآنشان داورى خواهم کرد، تا آن جا که هر یک از این کتاب‏ها سر برآورد و بگوید: اى پروردگار من! على به حکم تو داورى کرد.۱

احادیث و نقل‏هاى قابل اعتماد تاریخى که بیان‌کننده دانش على بن ابى طالب( و گستره آن هستند، فراوان‌‏اند۲ و دانشمندان منصف از اهل سنّت نیز آنها را نقل و کتاب‏هاى زیادى در این باره تألیف کرده‏اند.۳ این احادیث با همه گستردگى، در برابر آنچه از دانش مولا به دست ما نرسیده ـ که ذکر عوامل آن، بحث دیگرى مى‏طلبد ـ بسى اندک است.

در واقع، تأمّل در گستره دانش امام على( بسى شگفتى‏آور است. قلم، آن گاه که مى‏خواهد در باره دانش على( حقیقتى را رقم زند و واقعیتى را آشکار نماید، در برابر دریایى موج‏خیز قرار مى‏گیرد که نه کرانه آن، پیدا و نه ژرفاى آن، دست‏یافتنى است.

1.. الإرشاد: ج۱ ص۳۴، التوحید: ص۳۰۵ ح ۱، الأمالی، صدوق: ص۴۲۲ ح ۵۶۰.

2.. دانش‌نامۀ امیر المؤمنین(: ج۱۰ (بخش یازدهم: دانش‏هاى امام علی().

3.. برخى از کتاب‏هاى دانشمندان اهل سنّت که در وصف امام على( یا اهل بیت( نگاشته شده، به ترتیب ذیل اند: خصائص أمیر المؤمنین، احمد بن شعیب نسایى (م ۳۰۳ ق)، مطالب السؤول فی مناقب آل الرسول، محمّد بن طلحۀ شافعى (م ۶۵۴ ق)، تاریخ مدینة دمشق (ترجمة الإمام على()، ابن عساکر دمشقى (م ۵۷۱ ق)، شرح نهج البلاغة، عبد الحمید بن ابى الحدید معتزلى (م ۶۵۶ ق)، مناقب على بن ابى طالب(، على بن محمّد بن مغازلى شافعى (م ۴۸۳ ق)، المناقب، موفّق بن احمد خوارزمى (م ۵۶۸ ق).

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31631
صفحه از 593
پرینت  ارسال به