است. چیزی که هست، معرفت (شناخت) قرآن، مراتب متعدّد و فراوانی دارد که هر انسان باانصافی اگر دیده عقلش کور نباشد و از پایینترین مراتب آشنایی با این کتاب برخوردار گردد، شهادت میدهد که این سخن، ساخته انسان نیست؛ بلکه گفته آفریدگار جهان است.
از سوی دیگر، هر چه آشنایی با ظاهر و باطن قرآن بیشتر شود، معرفت به حقّانیت و رسالت خاتم پیامبران افزونتر میگردد و شهادت چنین عالِمی، از اعتبار بیشتری برخوردار میشود تا برسد به بالاترین مراتب معرفت به باطن قرآن، که اگر کسی به این قلّه معرفت دست یافت، دانش همه چیز، نزد او خواهد بود و از جمله دانش همه کتابهای آسمانی. امام علی علیه السلام نیز به دلیل آن که از چنین دانشی برخوردار است، در واقع به عنوان بزرگترین شاهد رسالت در قرآن از او یاد شده است و همه روایاتی که تأکید دارند۱ در آیه مورد بحث، منظور از «کسی که دانش کتاب نزد اوست»، امیر مؤمنان است، ناظر به این معنا هستند، مانند: روایت ابو سعید خُدری که میگوید:
۰.سَأَلتُ رَسولَ اللّه صلی الله علیه و آله عَن قَولِ اللّهِ... (قُلْ كَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِيدَاً بَيْنِى وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِندَهُ عِلْمُ ٱلْكِتَابِ) قالَ: ذاکَ أخی عَلِیُّ بنُ أبی طالِبٍ.۲
۰.از پیامبر خدا در باره سخن خداوند عز و جل: (و کسی که دانش کتاب نزد اوست) پرسیدم؟ فرمود: «او برادرم علی بن ابی طالب است».
و یا سخن امیر مؤمنان على بن ابى طالب علیه السلام که در باره این آیه مىفرماید:
۰.أنا هُوَ الَّذی عِندَهُ عِلمُ الکِتابِ.۳
۰.کسى که نزد او دانش کتاب است، منم.
و یا روایتی را که قُرطبى، مفسّر اهل سنّت، از عبد اللّه بن عطا نقل کرده که:
۰.قُلْتُ لِأَبی جَعفَرِ بنِ عَلِیِّ بنِ الحُسَینِ بنِ عَلِیِّ بنِ أبی طالِبَ رَضِیَ اللّهُ عَنهُم: زَعَموا