خداوند سبحان، گواهی خواهد داد.
نظریّه دوم: مقصود از «کتاب»، تورات و انجیل و منظور از «عالِم به آن»، مؤمنان اهل کتاب مانند عبد الله بن سلام، سلمان فارسی و تمیم داریاند.
این نظریّه به ابن عبّاس، قتاده، مجاهد و جبایی نسبت داده شده است.۱ ایرادی که به این نظریّه گرفته شده، این است که سوره رعد، مکّی است و افراد یاد شده، پس از هجرت، مسلمان شدهاند.
ابو جعفر طبرى، یکی از مفسّران اهل سنّت، از ابو بشر روایت کرده که گفت:
۰.به سعید بن جبیر گفتم: آیا منظور از کسى که در نزدش دانش کتاب است، عبد الله بن سلام است؟ گفت: این سوره مکّى است. چگونه مىتواند منظور از آن، عبد الله بن سلام باشد؟!۲
نظریّه سوم: نظریّهای است مبتنی بر روایات اهل بیت علیهم السلام۳ که «کتاب» اشاره به کتاب خاصّی است که «کتاب مبین» یا «اسم اعظم» نامیده میشود و اگر کسی از آن آگاهی یابد، از دانش و قدرتی مافوق تصوّر برخوردار خواهد شد، و خاندان رسالت و در رأس آنها امام علی علیه السلام از آن آگاهی داشتهاند.
در روایتی از امام صادق علیه السلام آمده که:
۰.خداوند ـ تبارک و تعالی ـ در باره موسی علیه السلام [در قرآن] فرمود: (وَ کَتَبْنا لَهُ فِی الْأَلْواحِ مِنْ کُلِّ شَیءٍ مَوْعِظَةً؛ در الواح [تورات] بر او (موسی) از هر چیزی پندى نگاشتیم)۴ و نفرمود: «کلَّ شیء موعظه؛ همه پندها را» و [از زبان عیسى علیه السلام] فرمود: (لِأُبَیِّنَ لَکُمْ بَعْضَ الَّذی تَخْتَلِفُونَ فیهِ؛ تا برخی از آنچه در آن اختلاف دارید، برایتان توضیح دهم)۵ و نفرمود: «کلَّ شیء؛ همه چیز را»؛ ولى در باره