۰.مراد از (آیا کسى که از جانب پروردگارش بر حجّت و دلیلى روشن است)، من هستم و مراد از (و شاهدى از او، پیروىاش مىکند)، على است.
۲. از امام علی علیه السلام روایت شده که فرمود:
۰.ما مِنْ رَجُلٍ مِن قُرَیشٍ إلّا وقَد نَزَلَتْ فیهِ الآیَةُ والآیَتانِ.
۰.هیچ شخص قریشی نیست، مگر آن که آیه یا آیاتی در باره او نازل شده است.
و آن گاه در جواب شخصی که از ایشان سؤال کرد: «چه آیهای در باره تو نازل شده است؟»، فرمود:
أما تَقرَأُ الآیَةَ الَّتی نَزَلَت فی هودٍ: (ویَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنهُ)؟. ۱
۰.آیا آیهای را که در سوره هود آمده است نخواندهای که میفرماید: «وَ یتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ».
۳. سیوطی میگوید: ابن مردویه و ابن عساکر از امام علی علیه السلام نقل کردهاند که فرمود:
۰.رَسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله (بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ)، و أنا (شاهِدٌ مِنْهُ).۲
۰.رسول خدا (بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ) است و من (شاهِدٌ مِنْه) هستم.
۴. ابو طفیل میگوید: علی بن ابی طالب علیه السلام، بالای منبر مسجد کوفه برای ما خطبه میخواند. ابن کوّاء به سوی ایشان رفت و سؤال کرد: «آیا آیهای در باره تو نازل شده است که هیچ کس با تو در آن شریک نباشد؟». امام علیه السلام فرمود:
۰.نَعَم، أما تَقرَأُ: (أَفَمَنْ کانَ عَلیٰ بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ یَتْلوهُ شاهِدٌ مِنْهُ)؟ فَالنَّبِیٌّ صلی الله علیه و آله کانَ عَلیٰ بَیِّنَةٍ مِن رَبِّهِ، و أنَا الشّاهِدُ مِنهُ.۳
۰.آری! مگر این آیه را نخواندهای که میفرماید: (أَ فَمَنْ کانَ عَلى بَینَةٍ مِنْ رَبِّهِ وَ یَتْلُوهُ شاهِدٌ مِنْهُ)؟ پیامبر از جانب پروردگارش بر حجّتی آشکار است و من، آن شاهدی هستم که از او و پیروش هستم.