71
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

باقر علیه السلام۱ و امام رضا علیه السلام،۲ در مقام اثبات حقّانیت اهل بیت، به رویداد کسا و آیه تطهیر استناد کرده‏اند. نیز همسر بزرگوار پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله۳ و جمعى از اصحاب پیامبر خدا صلی الله علیه و آله مانند: ابن عبّاس،۴ سعد بن ابى وقّاص۵ و واثلة بن اسقع۶ در موارد گوناگون، به طهارت اهل بیت علیهم السلام استدلال نموده‏اند.

۳. پیام اخلاقى

پیام اخلاقى آیه تطهیر، ضرورت پاک‌سازى جان براى دستیابى به عنایات ویژه الهى است، چنان که اهل بیت علیهم السلام ـ که محبوب‏ترین خلق خدا بر روى زمین‌اند ـ، از بالاترین درجه پاکى روح و عصمت کامل از گناه برخوردار بودند. در حدیثی از امام على علیه السلام به این پیام تصریح شده است:

۰.قُلوبُ العِبادِ الطّاهِرةُ مَواضِعُ نَظَرِ اللّهِ سُبحانَهُ، فَمَن طَهَّرَ قَلبَهُ نَظَرَ اللّهُ‏ إلَیهِ.۷

۰.دل‌هاى پاک بندگان، نظرگاه‏هاى خداى سبحان است. پس هر که دلش را پاک سازد، خداوند به آن می‌نگرد.

۴. پیام عرفانى

پیام عرفانى آیه تطهیر، این است که شناخت حقیقى و باطنى اهل بیت علیهم السلام جز از راه پاک‌سازى جان، میسّر نیست؛ زیرا کسى مى‏تواند پاکان را بشناسد که حقیقت پاکى را دریافته باشد و تا خود پاک نگردیده و به جهان پاکان، وارد نشده و با آنان سنخیت روانى نیافته باشد، حقیقت پاکى را در نخواهد یافت، چنان که شناخت حقیقت قرآن نیز جز

1.. ر. ک: همان: ص۹۲ ح ۶۶ و ص۷۷۸ ح ۸۹۵.

2.. ر. ک: همان: ص۹۶ ح ۷۰.

3.. ر. ک: همان: ص۲۸ ح ۷.

4.. ر. ک: همان: ص۷۲ ح ۴۰.

5.. ر. ک: همان: ص۶۸ ح ۳۶.

6.. ر. ک: همان: ص۸۰ ح ۴۹.

7.. غرر الحکم: ج۴ ص۵۰۷ ح ۶۷۷۷.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
70

نیز در زمان خلافت عثمان در جمع مهاجران و انصار، هنگامى که آنها در مسجد پیامبر صلی الله علیه و آله فضائل خود را بر مى‏شمردند و از على علیه السلام مى‏خواستند او هم چیزى بگوید، ایشان ضمن تأیید خدمات آنان به اسلام، در بیان فضیلت خود، به واقعه کسا و آیه تطهیر اشاره نمود.۱

همچنین در جریان فتنه ناکثین و جنگ‌افروزان جمل، هنگامى که آنان را به بیعت مجدّد دعوت فرمود، براى اثبات حقّانیت خود، ضمن برشمردن فضائل خویش، به ویژگى «طهارت» اشاره کرد و فرمود:

۰.ونَحنُ أهلُ البَیتِ الذَّینَ أذْهَبَ اللّهُٰ عَنهُمُ الرِّجسَ و طَهَرَّهُم تَطهِیراً.۲

۰.هان! ما اهل بیتى هستیم که خداوند، هر گونه پلیدى را از آنها دور کرده و کاملاً پاکشان گردانیده است.

نیز در نامه به معاویة بن ابى سفیان به همین ویژگى تأکید مى‏فرماید و مى‏نویسد:

۰.و نَحنُ أهلُ البَیتِ الَّذینَ أذهَبَ اللّهُ عَنهُمُ الرِّجسَ وَ طَهَّرَهُم تَطهِیراً.۳

۰.ما خاندانى هستیم که خداوند، هر گونه پلیدى و پلشتى را از آنها دور کرده و کاملاً پاکشان گردانیده است.

همچنین در واقعه صفّین، هنگامى که دو لشکر در برابر هم صف‌آرایى کردند، امام علیه السلام ضمن خطابه‏اى به رویداد کسا اشاره نمود.۴

نیز فرزندان آن بزرگوار، چه آنهایى که در واقعه کسا حضور داشتند، مانند: امام حسن علیه السلام۵ و امام حسین علیه السلام۶ و چه آنهایى که حضور نداشتند، مانند: امام زین العابدین علیه السلام،۷ امام

1.. کتاب سلیم بن قیس: ص۲۰۰، الاحتجاج: ج۱ ص۲۱۵.

2.. بحار الأنوار: ج۳۳ ص۱۳۷.

3.. الغارات: ج۱ ص۱۹۹.

4.. کتاب سلیم بن قیس: ج۲ ص۷۶۱.

5.. ر. ک: اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث: ص۸۸ ـ ۹۰ ح ۵۹ و ۶۱.

6.. ر. ک: همان: ص۹۰ ح ۶۳.

7.. ر. ک: همان: ص۹۰ـ ۹۲ ح ۶۴ ـ ۶۵.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31830
صفحه از 593
پرینت  ارسال به