۰.من و حسن و حسین و نُه امام از فرزندان حسین ـ که نهمین آنان، مهدی و قائم آنهاست ـ [همان عترتی هستیم که] از کتاب خدا جدا نمیشوند و کتاب خدا هم از آنان جدا نمیشود تا در کنار حوض [کوثر] بر پیامبر خدا وارد شوند.۱
گفتنی است که در احادیث معتبر در نزد اهل سنّت، روایاتی وجود دارد که تأکید میکنند خلفای پیامبر خدا، دوازده نفرند. این روایات، جز با مبنای اعتقادی تشیّع، قابل توجیه نیستند. نمونههایی از این احادیث، به شرح زیرند:
۰.لایَزالُ الدّینُ قائِماً حَتَّیٰ تَقومَ السّاعَةُ، أو یکونَ عَلَیکُم اثنا عَشَرَ خَلیفَةً، کُلُّهُم مِن قُرَیشّ.۲
۰.دین خدا همواره پابرجاست تا این که قیامت برپا شود و یا دوازده نفر بر شما خلیفه شوند که همگی از قریشاند.
در نقلی دیگر آمده است:
۰.لایَزالُ الإسلامُ عَزیزاً إلیَ اثْنَی عَشَرَ خَلیفَةً.۳
۰.اسلام تا دوازه خلیفه همواره عزّتمند است.
بدین سان میتوان گفت که این گونه احادیث اهل سنّت نیز به شمول مفهوم «عترت» بر سایر امامان علیهم السلام اشاره دارد.۴
پیامها
اکنون با توجّه به همه نکاتى که در تفسیر آیه تطهیر بیان شد، باید دید که این آیه نورانى چه پیامى براى مسلمانان دارد و چه هدفى را در جامعه اسلامى دنبال مىکند؟
با اندکى تأمّل در معناى بلند این آیه مىتوان پیامهاى گوناگونى را از آن برداشت نمود که به شمارى از آنها اشاره مىکنیم: