65
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

پاسخ

اوّلاً چنان‌که در پاسخ شبهه اوّل گذشت، هیچ دلیل محکمی برای ورود زنان پیامبر صلی الله علیه و آله در مصداق «اهل بیت» در این آیه نداریم و سیاق یا آیات مشابه، نمی‌تواند دلیل این مدّعا باشد.

ثانیاً دلائلی وجود دارند که نشان می‏دهند زنان پیامبر صلی الله علیه و آله قطعاً خارج هستند، از جمله روایات مبیّن «اهل بیت» در آیه، روایات سؤال امّ سلمه از پیامبر صلی الله علیه و آله و نیز اقدام پیامبر صلی الله علیه و آله بعد از نزول آیه تطهیر که بحث آن گذشت.

ثالثاً همین دو دلیل و دلائل دیگری که در کتاب اهل بیت در قرآن و حدیث آورده‌ایم،۱ به روشنی نشان می‏دهند که مراد از «بیت»، بیت رسالت و نبوّت است.

شبهه سوم

سیاق آیه ۳۳ احزاب که در باره زنان پیامبر صلی الله علیه و آله است، روایاتی را که می‏گویند پیامبر خدا صلی الله علیه و آله امّ‌سلمه را از شمول «اهل بیت» خارج نمود، رد و بی اعتبار می‏سازد. همچنین روایاتی نیز وجود دارند که پیامبر صلی الله علیه و آله امّ سلمه را در شمول آیه «اهل بیت» وارد ساخت. برای نمونه، روایتی به سند صحیح از امّ سلمه نقل شده که گفته است:

۰.به پیامبر صلی الله علیه و آله گفتم: من از اهل بیت هستم؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «بلى إن شاء اللّه تعالى».

و در نقلی دیگر آمده است که: وی به پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: آیا من از اهل تو نیستم؟ پیامبر فرمود: چرا.۲

پاسخ

در مورد عدم دلالت سیاق آیه ۳۳ احزاب، پیش از این توضیحات لازم ارائه شد؛ امّا در

1.. ر. ک: اهل بیت علیهم السلام در قرآن و حدیث: ص۱۳ ـ ۱۵.

2.. ر. ک: تفسیر الآلوسی: ج۱۱ ص۱۹۶. عن اُمّ سلمة قالت: ... فَلَمّا أُنزلت: (إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجْسَ أَهْلَ ٱلْبَيْتِ) قُلتُ: و أنا معکم یا رَسولَ الله؟ قالَ: و أنتِ مَعَنا (المعجم الکبیر: ج۲۳ ص۳۵۷). عن اُمّ سَلَمَة ... قالت: فقلتُ: یا رَسول اللهِ! أما أنا مِن أهلِ البَیت؟ قالَ: بَلَى إن شاءَ اللهُ تَعالى (السنن الکبری: ج۲ ص۱۵۰). برای دیدن روایات بیشتر، ر. ک: شواهد التنزیل: ج۲ ص۹۴ ح ۷۱۹ و ص۱۱۰ ح ۷۴۱.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
64

۲. علّت مذکّر آوردن ضمیر در این موارد، برای تکریم و بزرگداشت است.۱

در پاسخ به آیاتی که برای اثبات استعمال قرآنی مذکّر برای مؤنّث آمده است، باید گفت که بی تردید در زبان عربی «اهل بیت» در مورد همسر و نیز اعم از همسر و دیگر افراد خانه استعمال می‌شود و شاهد آن نیز همین آیات است؛ امّا سخن بر سر این است که ترکیب «اهل بیت» یک معنای لغوی دارد ـ چنان که در این آیات استعمال شده ـ و یک معنای اصطلاحی رایج در زمان پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله. در معنای لغوی این ترکیب، «بیت» به معنای خانه، سنگ و گل است و اهل بیت به ساکنان خانه اطلاق می‏شود، امّا چنان که واژه «صلاة» در اصل لغت، به معنای دعاست، ولی در فرهنگ اسلامی برای یک عبادت خاص، اصطلاح و استعمال شده است، ترکیب «اهل بیت» نیز در عصر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله شامل افراد خاصّی می‌شده است.

احادیث فراوانی که در سبب نزول عبارت (إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللهُ...)، بیانگر مراد از «اهل بیت» است و نیز اقدام پیامبر بعد از نزول این آیه در تطبیق اهل بیت به افرادی خاص، گواه اراده معنای اصطلاحی «اهل بیت» در آیه تطهیر است.۲

شبهه دوم

مراد از «اهل بیت»، خصوص زنان پیامبر صلی الله علیه و آله نیست؛ بلکه مراد زنان پیامبر صلی الله علیه و آله به همراه شخص پیامبر صلی الله علیه و آله است؛ چرا که مراد از بیت، خانه ظاهری (سنگ و چوب) است، نه بیت قرابت و نسب،۳ یا این که مراد از «اهل بیت»، زنان پیامبر صلی الله علیه و آله، علی، فاطمه و حسنین هستند.۴ از این رو، در هر دو فرض، از باب تغلیب ضمیر مذکّر «کُم» استعمال شده است.۵

1.. ر. ک: تفسیر الآلوسی: ج۱۱ ص۱۹۴.

2.. ر. ک: پرسمان عصمت: ص۱۱۷ ـ ۱۱۸، مجمع البیان: ج۸ ص۵۵۸.

3.. ر. ک: تفسیر الآلوسی: ج۱۱ ص۱۹۴.

4.. مفاتیح الغیب: ج۲۵ ص۱۶۸.

5.. تفسیر القرطبی: ج۱۴ ص۱۸۳.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31149
صفحه از 593
پرینت  ارسال به