آن گونه که باید، در مواهب الهى تصرّف مىکند. از اینجا، رابطه میان دو بخش این آیه، روشن مىشود.
ارتباط آیه با اهل بیت علیهم السلام
این آیه نورانی، اشاره میکند خداوند، چون مُضطرّی او را بخوانَد، به ندای کمکخواهی او پاسخ میدهد و گرفتاری و سختیاش را برطرف میسازد. در ادامه نیز اشاره میکند: این خداوند است که به انسانها جانشینی میبخشد. با عنایت به این دو مفهوم کلّی در روایات شیعه، این آیه بر وجود نازنین امام عصر علیه السلام تطبیق شده است.
امام باقر علیه السلام در تفسیر این آیه و بیان مصداقِ آن مضطرى که دعایش به اجابت مىرسد، فرمود:
۰.نَزَلتْ فِی القائِمِ.۱
۰.[این آیه] در مورد قائم، نازل شده است.
در روایتى دیگر از ایشان، آمده است که فرمود:
۰.وَ اللّهِ! کَأَنّی أنْظُرُ إلَى القائِمِ، وَ قدْ أسْنَدَ ظَهْرَه إلىَ حَجَرٍ ثُمَّ یَنشُدُ اللّهَ ... هُوَ وَ اللّهِ المُضطَرُّ فى کِتابِ اللّهِ فی قَولِهِ: (أَمَّن یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ).۲
۰.به خدا سوگند! گویا من مهدى را مىبینم که پشت به حجر الأسود زده و خدا را به حقّ خود مىخوانَد... به خدا سوگند، مُضطر در کتاب خدا در آیه (أَمَّن یجِیبُ الْمُضْطَرَّ...) اوست!
در حدیث دیگرى از امام صادق علیه السلام چنین آمده است:
۰.نَزَلَتْ فی القائِمِ مِن آلِ مُحَمَّدٍ، هُوَ ـ وَ اللّهِ ـ المُضطَرُّ! إذا صَلَىٰ فِى المَقامِ رَکعَتَینِ وَ دَعا إلَى اللّهِ عز و جل فَأَجابَهُ، وَ یَکشِفُ السّوءَ وَ یَجعَلُهُ خَلیفَةً فِی الأرضِ.۳