507
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

این آیه، به برهان فطرت، یکى از مهم‏ترین دلائل خداشناسى، اشاره مى‏کند؛ بدین معنا که همه انسان‏ها فطرتاً خداشناس هستند و بر اثر گناه و غفلت، این احساس فطرى، زنگار مى‏گیرد و گاهى به سبب مشکلات و تنگناهایى که ایجاد مى‏شود، این غبار از فطرت، زدوده مى‏شود و در آن حال، انسان به توحید مى‏گراید.

خداوند در این آیه می‌فرماید: آن گاه که آدمی در حالت اضطرار و ناچاری قرار می‌گیرد و تمام اسباب مادّی را بی‌نتیجه می‌بیند، به قدرتی برتر امید دارد، او را می‌خوانَد و از او کمک می‌طلبد. این امید ناامیدان، همان خدای جهانیان است.

آیاتى که بدین نکته اشاره دارند، دو دسته‏اند:

۱. آیاتى که به مشکل خاصّى اشاره نمى‏کنند و مى‏گویند طبیعت انسان، به گونه‏اى است که چون در فشارها و سختى‏ها قرار مى‏گیرد، خدا را به یاد مى‏آورد و به خدا قول مى‏دهد که به دستورهاى او گردن نهد. برای نمونه، خداوند مى‏فرماید:

(وَ إِذَا مَسَّ الْاِنسَانَ الضُّرُّ دَعَانَا لِجَنبِهِ أَوْ قَاعِدًا أَوْ قَائمًا فَلَمَّا کشَفْنَا عَنْهُ ضُرَّهُ مَرَّ کَأَن لَم یَدْعُنَا إِلَى ضُرٍّ مَسَّهُ کَذٰلِکَ زُیِّنَ لِلْمُسْرِفِینَ مَا کانُواْ یَعْمَلُونَ.۱

و چون به انسان آسیبى برسد، ما را، به پهلو خوابیده یا نشسته یا ایستاده، مى‏خواند و چون گرفتارى‏اش را برطرف کنیم، مى‏گذرد، گویى که ما را براى گرفتارى‏اى که بدان دچار شده، نخوانده است. این چنین براى مسرفان، آنچه انجام مى‏دهند، زینت داده شده است).

۲. آیاتى که به حادثه خاصّى از مصائب زندگى اشاره دارد. مثلاً خداوند مى‏فرماید:

(هُوَ الَّذِى یُسَیِّرُکُمْ فِى الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ حَتَّى إِذَا کُنتُمْ فِى الْفُلْکِ وَ جَرَینَ بِهِم بِرِیحٍ طَیِّبَةٍ وَ فَرِحُواْ بِهَا جَاءَتْهَا رِیحٌ عَاصِفٌ وَ جَاءَهُمُ الْمَوْجُ مِن کُلِّ مَکانٍ وَ ظَنُّواْ أَنَّهُمْ أُحِیطَ بِهِمْ دَعَوُاْ اللهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ لَئِنْ أَنجَیتَنَا مِنْ هٰذِهِ لَنَکونَنَّ مِنَ الشَّٰکِرِینَ.۲

1.. یونس: آیۀ ۱۲. آیات مشابه: روم: آیه ۳۳ و زمر: آیۀ ۸.

2.. یونس: آیۀ ۲۲.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
506

آرامش، جهان را فرا خواهد گرفت.

بنا بر این، اجابت دعای امام عصر علیه السلام و خلافت خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله که با قیام ایشان آغاز می‌شود، کامل‌ترین مصداق این آیه نورانی است و به همین مناسبت، یکی از القاب امام مهدی علیه السلام «مُضطَر»۱ است و جمله «أینَ المُضطر الَّذی یجاب إذا دعا» در «دعای ندبه» نیز اشاره به این معناست.

واژگان

واژه «مُضطرّ»، از مادّه «ضرر» در باب افتعال است. «مُضطَر»، در اصل به معنای کسی است که بر خلاف میلش به کاری که نمی‌پسندد و به ضرر اوست، مجبور شده است.۲ بنا بر این به کسی که مجبور به تحمّل گرفتاری‌ها و امور مکروه است، «مُضطر» می‌گویند.

فعل «دَعا» از مادّه «دعوت»، به معنای صدا زدن و خواندن است.۳

«خُلفاء» نیز جمع «خلیف» و از مادّه «خَلْف»، بر وزن قند و به معنای عقب و پشتِ سر است. «خلیف»، به معنای کسی است که از پس دیگری، جای‌گزین او می‌گردد.۴

تفسیر

خداوند در این آیه و دو آیه قبل و دو آیه بعد، پنج سؤال مطرح مى‏کند و مشرکان را به محاکمه مى‏کشد تا آنان را با بیان روشن‏ترین دلائل توحید، به اعتراف وا دارد که خدایى جز اللّٰه‏ نیست. این آیه نیز چون آن چهار آیه، با «أَم» شروع مى‏شود که به معناى «آیا» است.۵

1.. ر. ک: دانش‌نامۀ امام مهدی علیه السلام: ج۲ ص۳۳۹.

2.. مفردات ألفاظ القرآن: ص۵۰۴ ـ ۵۰۵.

3.. مفردات ألفاظ القرآن: ص۳۱۵.

4.. مفردات ألفاظ القرآن: ص۲۹۴.

5.. از این جا روشن مى‏شود که این آیه، به صورت دعا بیان نشده است. بنا بر این، خواندن آن در پایان مجالس و در دعا، با عنایت به مفهوم برگرفته از آن است که اشاره می‌کند: زمانی که شخصِ گرفتار و مصیبت‌زده، خدا را بخوانَد، خداوند، پاسخ او را می‌دهد و گرفتاری او را برطرف می‌سازد. از این رو، مؤمنان با خواندن این آیه، در مقام توصیف اضطرار خود و طلبِ وعده و عنایت الهی هستند.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31181
صفحه از 593
پرینت  ارسال به