روحى معصومان، موجب پیدایش ملکه عصمت گشته است:
۰.پیامبران از نظر روحى و معنوى، از نیروى ایمان فوق العاده و علم و دانش سرشار بهرهمند بودند و بیش از هر چیز، این دو عامل روحى بود که عوامل گناه و انحراف را در وجود آنها محکوم نموده بود.... در این جا این سؤال باقى مىماند که: این حالات روحى که سرچشمه معصوم بودن است، از کجا و چگونه در وجود پیامبران پیدا مىشد؟ پیدایش این کمالات، معلول چند عامل عمده و اساسى بوده است:
۱.وراثت. خاندانهایى که پیامبران در آن متولّد مىشدند، عموماً خاندانهاى پاک و اصیلى بودند که با گذشت زمان، کمالات و فضائل روحى برجستهاى در آنها جمع گردیده و نسل به نسل به حکم وراثت، در این خاندانها جریان داشته است.
۲.انتقال فضائل و کمالات روحى از راه تربیت.
۳.یک رشته علل ناشناخته. علم روانشناسى و زیستشناسى در تحقیق علل شخصیت روحى افراد، غیر از وراثت و تربیت، به یک سلسله علل ناشناخته معتقد شده است که این علل، گاهى تأثیر خاصّى در ذرّات نطفه تشکیل دهنده افراد (ژنها) مىگذارد و موجب بسیارى از حالات و نیروهاى فوق العاده روحى در آنها مىگردد....
۴.موهبت مخصوص الهى
۰.به این ترتیب با دست به دست دادن عوامل متعدّد، شخص معصوم، از آلودگى گناه و انحراف، مصون مىماند.۱
به نظر مىرسد که این نظریّه نیز براى کشف ریشه عصمت، ناتمام است؛ زیرا عامل اوّل و دوم در مورد پیامبرانى مانند آدم علیه السلام، وجود ندارد و عامل سوم نیز قابل اثبات نیست. بعلاوه، استناد «عصمت» به جهش در «ژنها»، خالى از اشکال، بلکه شگفتى نیست. بنا بر این، فقط عامل چهارم مىماند و نتیجه این مىشود که عنایت خاصّ خدا به