47
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

مرتبه عصمت مى‌رسد. آیا عصمت فقط یک موهبت الهى است که انسان هیچ نقشى در پدید آمدن آن ندارد؟ یا انسان در پیدایش این پدیده روحى، نقش اساسى ایفا مى‌کند؟

در باره فلسفه عصمت و راز مصونیت انبیا و اوصیاى آنان از گناه و اشتباه، چند نظریّه وجود دارد که آنها را به طور اجمال، نقد و بررسى می‌نماییم:

نظریّه اوّل: علم به مفاسد گناه

برخى از بزرگان معاصر، عامل پیدایش عصمت را «علم به مفاسد گناه» مى‏دانند؛ البتّه نه هر علمى را؛ بلکه علمى که لوازم و آثار گناه را به طور دقیق براى انسان مجسّم کند. در این صورت، انسان در عین این که کاملاً آزاد است، با توجّه به شناخت دقیق و روشنى که از مفاسد گناه دارد، نه تنها گناه نمى‏کند، بلکه گناه کردن براى او به صورت یک محال عادى۱ در مى‏آید:

۰.عصمت و مصونیت از گناه، از شئون و لوازم علم به مفاسد گناه است. البتّه این مطلب نه به این معناست که هر نوع علم به لوازم گناه، پدید آورنده مصونیت و عصمت است؛ بلکه باید واقع‏نمایى علم، به اندازه‏اى قوى و نیرومند باشد که لوازم و آثار گناه را آن‏ چنان در نظر انسان، مجسّم و روشن سازد که انسان، لوازم کارهاى خود را با دیده دل، موجود و محقّق ببیند. در این موقع، صدور گناه از وى به صورت یک محال عادى در مى‏آید.۲

سخن فوق، نگاشته یکى از نویسندگان معاصر در باره فلسفه و راز عصمت است.

به این نظریّه، دو ایراد مى‏توان گرفت:

۱. در مورد اعمال ارادى انسان، علم، تنها واقعیت‌ها را آن گونه که هست، نشان مى‏دهد، در حالى که تحقّق یک عمل ارادى یا عدم تحقّق آن، به وسیله اراده انجام

1.. محال، گاهى عقلى و گاهى عادى است. در محال عقلى، تحقّق شى‏ء از نظر عقل به هیچ وجه امکان ندارد، مثل جمع نقیضین، ولى در محال عادى، تحقّق شى‏ء از نظر عقل، امکان دارد، هر چند عادتاً ممتنع است، مثل راه رفتن انسان بر روى آب.

2.. رهبرى امّت، جعفر سبحانى: ص۲۳۱ ـ ۲۳۲.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
46

مهم‌ترین خصیصه آنان و ریشه سایر ویژگى‌هاى آنهاست و از طرف دیگر، اهل بیت علیهم السلام در این ویژگى با انبیاى الهى و اوصیایشان اشتراک دارند، براى روشن شدن مطالب، در این جا راز عصمت انبیاى الهى و اوصیاى آنان را به تفصیل، بررسى می‌نماییم.

براى تبیین راز عصمت، ابتدا باید به این پرسش پاسخ داد که: آیا عصمت و مصونیت انبیاى الهى و اوصیاى آنان و از جمله اهل بیت علیهم السلام جبرى است یا اختیارى؟ به سخن دیگر: آیا آنان در مصونیت خویش از گناه و اشتباه، نقشى دارند، یا این که آنان در این ویژگی خود، نقشی ندارند؟

در پاسخ این سؤال، لازم است که عصمت از گناه را از عصمت از اشتباه، تفکیک کرد و آن گاه گفت: عصمت از اشتباه، در تبلیغ دین، جبرى است و دلیل آن، این است که اشتباه،۱ ملازم عدم آگاهى است و معنا ندارد که انسان به اراده خود و به انتخاب خود، اشتباه نکند؛ چون اراده، همیشه با آگاهى توأم است. بنا بر این، عصمت از اشتباه، لزوماً باید جبرى باشد.

امّا عصمت از گناه را نمى‌توان جبرى دانست؛ زیرا اگر انبیا به طور جبرى، معصوم از گناه باشند، معنایش این است که آنان مانند ماشین، بدون اراده و اختیارند و بدون این که خود بخواهند، از فرمان خدا اطاعت مى‌کنند و گناهان را ترک مى‌نمایند. در چنین فرضى، آنان فاقد ارزش انسانى‌اند؛ زیرا ارزش انسان به آزادى، اراده و قدرت انتخاب اوست.

علاوه بر این، کسى که به طور جبرى و ناخودآگاه داراى فضائل و کمالات است، نمى‌تواند اسوه و امام انسان آزاد و انتخابگر باشد. بنا بر این، عصمت و مصونیت انبیا و رهبران منتخب الهى از گناه، نفى اراده و اختیار از آنان نمى‌کند.

مسئله مهم در این باره آن است که چگونه مى‌شود انسان، هم مصونیت از آلودگى به گناه داشته باشد و هم بتواند گناه کند؟ براى حلّ این معمّا و پاسخ دادن به این سؤال، باید نخست ریشه این عصمت و مصونیت را پیدا کرد و باید دید که چرا و چگونه انسان به

1.. مقصود از اشتباه، خطای سهوی است.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31078
صفحه از 593
پرینت  ارسال به