۰.قَد وَرِثْنا نَحنُ هٰذَا القرآنَ... قالَ: (ثُمَّ أَوْرَثْنَا ٱلْكِتَابَ ٱلَّذِينَ ٱصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا)، فَنَحنُ الَّذینَ اصْطَفانَا اللّهُ عز و جل، ثُمَّ أورَثَنا هٰذَا الَّذی فیهِ تِبیانُ کُلِّ شَیءٍ.۱
۰.ما وارثان این قرآن هستیم... خداوند فرمود: (سپس این کتاب را به بندگان برگزیده خود، به میراث دادیم). ما کسانی هستیم که خداوند عز و جل ما را برگزید. سپس این کتابی را که در آن توضیح هر چیزی آمده است، در میان ما به میراث باقی گذاشت.
۱۲. ابو هاشم جعفری میگوید: نزد امام حسن عسکری علیه السلام بودم که از آیه (ثُمَّ أَوْرَثْنَا ٱلْكِتَابَ ٱلَّذِينَ ٱصْطَفَيْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِنَفْسِهِ وَ مِنْهُم مُقْتَصِدٌ وَ مِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَيْرَاتِ بِإِذْنِ ٱللّهِ) سؤال نمودیم.
امام علیه السلام فرمود:
۰.کُلُّهُم مِن آلِ مُحَمَّدٍ صلی الله علیه و آله؛ الظّالِمُ لِنَفسِهِ: الَّذی لا یُقِرُّ بِالإِمامِ، وَ المُقتَصِدُ: العارِفُ بِالإمامِ، وَ السّابِقُ بِالخَیراتِ بِإذنِ اللّهِ: الإِمامُ.۲
۰.همگی از خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله هستند و مراد از آن که به خود ستم کرده، کسی است که امام را تصدیق نمیکند؛ میانهرو، کسی است که امام را میشناسد و پیشگام نیکیها به توفیق الهی، امام [معصوم] است.
تبیین روایات
در این روایات، برای تفسیر آیه مورد بحث، ضمن بیان برخی از مصداقهای ستمگرِ به خود و میانهرو از دودمان پیامبر صلی الله علیه و آله، با بهرهگیری از شیوه تفسیر قرآن به قرآن و تفسیر قرآن به سنّت، چند نکته اساسی مورد تأکید قرار گرفته است:
۱. میراثداران حقیقی قرآن و متصدّیان علوم و معارف آن ـ همانند کتابهای آسمانی پیشین ـ همه امّت نیستند؛ بلکه شماری از بندگان برگزیده الهی هستند.
۲. ادامه آیه یاد شده که همه بندگان برگزیده خدا و میراثداران قرآن را اهل بهشت