۰.وَ اللّهِ! إنّا لَنَحنُ أهلُ الذِّکرِ، نَحنُ أهلُ العِلمِ، وَ نحنُ مَعدِنُ التَّأویلِ وَ التَّنزیلِ، وَ لَقَد سَمِعْتُ رَسولَ اللّهِ صلی الله علیه و آله یَقولُ: ”أنا مَدینةُ العِلمِ وَ عَلِیُّ بابُها؛ فَمَنْ أرادَ العِلمَ فَلْیَأتِهِ مِن بابِهِ".۱
۰.به خدا سوگند، ما اهل ذکر هستیم. ما اهل دانش هستیم. ما معدن تأویل و تنزیل هستیم. از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود: «من، شهر دانش هستم و علی، دروازه آن است. هر که خواهان دانش است، باید از درِ آن وارد شود».
با عنایت به آنچه در تفسیر آیه بیان شد، تفسیر «اهل ذکر» در این روایات به اهل بیت علیهم السلام، منافاتی با تطبیق آن بر علمای اهل کتاب ندارد؛ زیرا پیام آیه در ارجاع جاهل به عالم، ویژه امر خاصّی نیست و به اصطلاح، لسان آیه در این ارجاع جاهل به عالم، تخصیصبردار نیست و علمای اهل کتاب، تنها مصداقی از این عام هستند، آن هم در موردی خاص، یعنی موضوع جنس پیامبران سَلَف و این که آنان نیز فرشته نبودند، بلکه مردانی بودند که خداوند سبحان، بر آنان وحی میفرستاده است.
پاسخ به دو سؤال
۱. در روایتى از امام رضا علیه السلام نقل شده است که آن امام بزرگوار بر کسانى که مصداق آیه را علماى یهود مىدانند، خُرده مىگیرد. ایشان مىفرماید:
۰.سُبحانَ اللّهِ! وَ هَلْ یَجُوزُ ذٰلِکَ؟ إذَنْ یَدْعُونا إلىٰ دِینِهم وَ یقولونَ: هُوَ أفضَلُ مِن دینِ الإسلامِ.
۰.سبحان اللّه! مگر چنین چیزى ممکن است!؟ اگر ما به علماى یهود و نصارا مراجعه کنیم، به یقین، ما را به دین خود، دعوت مىکنند و میگویند: دین ما از اسلام برتر است.
آنگاه فرمود: «اهل ذکر، ما هستیم».۲
سؤال این است که این روایت، به حسب ظاهر، رجوع به اهل کتاب را به طور مطلق،