اهل ذکر، اشاره به این اصل عقلایی کلّی است که جاهل، باید به اهل فن و خبره، مراجعه کند. از این رو، آیه یاد شده، به تأیید این اصل اساسی و کاربرد آن در تمام مسائل مادّى و معنوى اشاره دارد و به همه مسلمانان تأکید مىکند که در مورد همه آنچه نمىدانند، از آگاهان بپرسند.
بدین ترتیب، قرآن، مسئله «تخصّص» را نه تنها در مورد مسائل اسلامى و دینى به رسمیت شناخته است، بلکه در همه زمینهها تأیید مینماید. بر این اساس، بر همه مسلمانان واجب است در هر عصر و زمانى به افراد آگاه در هر زمینهاى رجوع کنند. البتّه باید به متخصّصانى رجوع کرد که صداقت و درستى آنان، ثابت و محقَّق است. از این رو، در بحث تقلید نیز، عنصر عدالت در کنار اجتهاد یا اعلم بودن، مطرح است. همان گونه که به طبیب آگاه و متخصّصى که از صداقت و درستکارىاش مطمئن نیستیم، مراجعه نمىکنیم، بلکه به پزشکِ متخصّص درستکار مراجعه مىکنیم، در سایر زمینهها، بخصوص مسائل دینى نیز ـ که با زندگى اُخروى انسان مرتبط است ـ چنین اصلى را باید به کار ببندیم.۱
بر این اساس، تطبیق دو آیه یاد شده بر اهل بیت علیهم السلام، بسیار واضح و روشن است و از این رو، در روایات متعدّدى که از شیعه و اهل تسنّن وارد شده است، اهل بیت علیهم السلام، مصادیق «اهل الذکر»، شمرده شدهاند. برای نمونه، از امام باقر علیه السلام نقل شده که در باره (فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ) فرمود:
۰.قالَ رسولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله: الذِّکرُ أنا، وَ الأَئِمَّةُ علیهم السلام أهلُ الذِّکرِ.۲
۰.پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «من، ذکر هستم و امامان علیهم السلام اهل ذکر هستند».
از امام صادق علیه السلام روایت شده که در باره این آیه فرمود:
۰.الذکرُ محمّد صلی الله علیه و آله و نحنُ أهلُه المَسؤولون.