گفت: زمانى که نوجوان بودم، کار مىکردم و پنج درهم مزد مىگرفتم و آن را خرجِ دایى خود مىکردم.۱
۳. حقّ خویشاوندان، مقدّم بر دیگران است.
خویشاوند فقیر، حقّ بیشترى نسبت به دیگران بر انسان دارند و باید پیش از دیگران، حقوق آنها پرداخت شود. از امام حسین علیه السلام نقل شده، از پیامبر صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود:
۰.وقتى مىخواهى انفاق کنى، از خانوادهات شروع کن: پدر، مادر و خواهر و برادر و سپس به کسانى که در مرتبه بعد هستند.۲
یعنى به ترتیب قرابتى که انسان با دیگران دارد، به همان ترتیب، آنان در اموال انسان، حق پیدا مىکنند و اگر آنان نیازمند باشند، صدقه به دیگران، روا شمرده نشده است. از این رو، پیامبر صلی الله علیه و آله در روایتى فرموده است:
۰.لا صَدَقَةَ وَ ذو رَحِمٍ مُحتاجٌ. ۳
۰.صدقه [به دیگران روا] نیست، در حالى که انسان، خویشاوند نیازمندى دارد.
۴. علاوه بر خویشان، فقیران نیز در اموال دیگران، حق دارند
از امام على علیه السلام روایت شده که فرمود:
۰.إنَّ اللّهَ سُبحانَهُ فَرَضَ فی أموالِ الأَغنِیاءِ أقواتَ الفُقَراءِ، فَما جاعَ فَقیرٌ إلاّ بِما مُتِّعَ بِهِ غَنیٌّ، وَ اللّهُ تَعالیٰ سائِلُهُم عَن ذٰلِکَ.۴
۰.همانا خداى سبحان، روزىِ فقیران را در اموال ثروتمندان، قرار داده است. پس فقیرى گرسنه نمىماند، جز به کامیابىِ توانگران و خداوند از آنان، در مورد گرسنگى گرسنگان، خواهد پرسید.
در روایت دیگرى که از امام علی علیه السلام نقل شده، توضیح بیشترى داده شده است: