با فاء ترتیب آمده و جدا کردن آن از سیاق آیات، مشکل است ـ نشان میدهد که خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله در این آیه با توجّه به آیات قبل، از قبیل اشتراک در خطاب است و حکم در آن، عام است.
با این بیان، این اشکال بر طرف میشود؛ زیرا روایات، در صدد تعیین مصداق در آیه هستند.
اشکال دوم: مکّی بودن آیه
گفتهاند: این آیه، مکّی است ـ چون سوره اسراء، مکّی است ـ و از آیات مستثنا ـ که بر خلاف، کلّ سوره در مدینه نازل شده باشد ـ نیز نیست. بنا بر این، چه طور پیامبر صلی الله علیه و آله در پیِ نزول آن، فدک را ـ که در سال هفتم فتح شده است ـ به فاطمه( بخشید؟
پاسخ
در پاسخ این اشکال، باید به این نکته توجّه داشت که کم نیستند آیاتی که در سورههای مکّی هستند و سببِ نزولهای مدنی دارند۱ و مفسّران در صدد جمع بین آنها بر آمدهاند.۲
در این آیه و روایات ذیل آن هم احتمالاتی مطرح است. از جمله احتمال دارد این آیه از مستثنیات باشد، یعنی این که سوره، مکّی است، امّا آیه با توجّه به سبب نزول آن، مدنی است. مرحوم مجلسی، این رأی را اختیار کرده است. او میگوید:
۰.گاه اشکال میشود سوره حشر [که بیانگر فتح خیبر و فدک است] مدنی است و