این ایرادات را میتوان در سه نکته جمع کرد که عبارتاند از:
اشکال اوّل: نفی اختصاص آیه
آیه، عمومیت دارد و نمیتواند اختصاص به پیامبر صلی الله علیه و آله و ذوی القربای او داشته باشد؛ ضمن این که نه خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله، دلیل بر تخصیص است و نه روایت ابو سعید خُدری.۱
پاسخ
در پاسخ، باید گفت: روایات بخشیدن فدک، تفسیر مصداقی هستند؛ یعنی همه مأمور به رعایت حقوق خویشاوندان هستند و در رأس آنها خودِ پیامبر صلی الله علیه و آله که ایشان هم مصداق خویشانِ خود و رعایت حقوق آنها را تبیین کرده است. بعضی مفسّران، این قول را اختیار کردهاند.۲
شواهد این سخن، عبارتاند از:
۱. رعایت حقوق خویشاوندان، به طور مکرّر، در قرآن آمده است: بعضی از آیات، تعبیر به احسان به خویشاوندان دارند۳ که مطلق هستند و شامل هر نوع نیکی مادّی و معنوی میشود و در بعضی آیات، به رعایت حقوق مالی آنها تصریح شده۴ که این آیات، مربوط به عموم مؤمنان است و این، قرینهای است که حکم در آیه مورد بحث هم عام باشد.
۲. آیه مورد بحث، دو بار در قرآن آمده: یک بار در سوره اسراء۵ با واو (وآت...) و دیگر بار در سوره روم۶ با فاء (فآت...) آمده است. سیاق آیات ـ بخصوص که در آیه دوم