443
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

این ایرادات را می‌توان در سه نکته جمع کرد که عبارت‌اند از:

اشکال اوّل: نفی اختصاص آیه

آیه، عمومیت دارد و نمی‌تواند اختصاص به پیامبر صلی الله علیه و آله و ذوی القربای او داشته باشد؛ ضمن این که نه خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله، دلیل بر تخصیص است و نه روایت ابو سعید خُدری.۱

پاسخ

در پاسخ، باید گفت: روایات بخشیدن فدک، تفسیر مصداقی هستند؛ یعنی همه مأمور به رعایت حقوق خویشاوندان هستند و در رأس آنها خودِ پیامبر صلی الله علیه و آله که ایشان هم مصداق خویشانِ خود و رعایت حقوق آنها را تبیین کرده است. بعضی مفسّران، این قول را اختیار کرده‌اند.۲

شواهد این سخن، عبارت‌اند از:

۱. رعایت حقوق خویشاوندان، به طور مکرّر، در قرآن آمده است: بعضی از آیات، تعبیر به احسان به خویشاوندان دارند۳ که مطلق هستند و شامل هر نوع نیکی مادّی و معنوی می‏شود و در بعضی آیات، به رعایت حقوق مالی آنها تصریح شده۴ که این آیات، مربوط به عموم مؤمنان است و این، قرینه‌ای است که حکم در آیه مورد بحث هم عام باشد.

۲. آیه مورد بحث، دو بار در قرآن آمده: یک بار در سوره اسراء۵ با واو (وآت...) و دیگر بار در سوره روم۶ با فاء (فآت...) آمده است. سیاق آیات ـ بخصوص که در آیه دوم

1.. تفسیر الآلوسی: ج۸ ص۶۱.

2.. ر. ک: تفسیر نمونه: ج۱۲ ص۹۵.

3.. نساء: آیۀ ۳۶.

4.. بقره: آیۀ ۱۷۷، نساء: آیۀ ۸، نحل: آیۀ ۹۰، نور: آیۀ ۲۲.

5.. إسرا: آیۀ ۲۶.

6.. روم: آیۀ ۳۸، شورا: آیۀ ۲۳.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
442

گفت: نه.

فرمود: «آیا این آیه را خوانده‏اى: (و حقّ نزدیکان را به آنها بده)؟».

گفت: آرى.

فرمود: «آنان که خداى عز و جل پیامبرش را به اداى حقّشان فرمان داده است، ما هستیم».

شامى گفت: شما، همان‏ها هستید؟!

امام سجّاد علیه السلام به او فرمود: «آرى! ما، همان‏ها هستیم.».۱

پاسخ به برخی شبهات

برخی مفسّران اهل تسنّن، ایراداتی بر تفسیر شیعه از این آیه مطرح کرده‌اند و بر اساس آنها خواسته‌اند روایات شیعه ذیل این آیه را کذب بدانند و آنها را برساخته شیعیان، معرّفی کنند.۲

1.. الاحتجاج: ج۲ ص۳۳. نیز، ر. ک: الأمالی، صدوق: ص۲۳۰، تفسیر الطبری: ج۱۵ ص۹۲، تفسیر الثعلبی: ج۶ ص۹۵، الدرّ المنثور: ج۴ ص۱۷۶، شواهد التنزیل: ج۱ ص۴۴۳.

2.. ابن کثیر دمشقی، بعد از گزارش روایت ابو سعید خُدری می‌نویسد: «این روایت، بر فرض صحّت سند، مشکل دارد، چرا که آیه، مکّی است و فدک در سال هفتم هجری همراه خیبر، فتح شد. پس چگونه این حدیث با این مطلب، سازگار است؟! بنا بر این، این حدیث، مورد انکار است و به جعلیات رافضیان شبیه‌تر است». (تفسیر ابن کثیر: ج۳ ص۳۹ ـ ۴۰).
آلوسی نیز نوشته است: «گفته شده مراد از ذی القربی، خویشاوندان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله هستند و این مطلب، از سُدّی نقل شده است. ابن ‌جریر طبری از علی بن الحسین( روایت کرده که ایشان به مردی از اهالی شام فرمود: "آیا قرآن خوانده‌ای؟". شامی گفت: آری. ایشان فرمود: "(فآت ذا القربی حقه) را در سورۀ بنی‌اسرائیل خوانده‌ای؟". شامی گفت: آیا شما خویشاوندی هستید که خداوند، فرمان داده حقّش پرداخته شود؟ ایشان فرمود: "آری". همچنین شیعه از [امام] صادق( روایت کرده: "مراد از حقّ آنان، تأمین آنها و پرداخت خمس است»؛ امّا این تفسیر، ضعیف دانسته شده، چرا که قرینه‌ای بر اختصاص [آیه به پیامبر صلی الله علیه و آله و خویشاوندان او] وجود ندارد. البتّه پاسخ گفته‌اند که خطاب به پیامبر صلی الله علیه و آله قرینه است، امّا این سخن، قابل مناقشه است. همچنین روایت بزّار، ابو یعلی، ابن ابی حاتم و ابن مردویه از ابو سعید خُدری که گفته: "چون این آیه نازل شد، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله، فاطمه( را طلبید و فدک را به او عطا فرمود"، دلالت بر اختصاص خطاب به ایشان نمی‌کند. ضمن این که قلب نسبت به صحّت این خبر، یقین ندارد، چرا که سورۀ اسراء، مکّی است و این آیه از مستثنیات نیست و فدک در آن زمان، تحت تصرّف پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نبوده است. افزون بر این، این که فاطمه ـ رضی الله عنها ـ بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله ـ چنان که مشهور است ـ فدک را به عنوان ارث خود طلب کرد، صحّت این خبر را انکار می‌کند (تفسیر الآلوسی: ج۸ ص۶۱).

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31067
صفحه از 593
پرینت  ارسال به