یکى دیگر از قرائنى که نشان مىدهد مسئله فدک، شخصى نیست و با اهداف امامت و رهبری مرتبط است، پاسخ امام رضا علیه السلام، بدین سؤال است که: چرا وقتى جدّتان امیر مؤمنان علیه السلام حاکم شد، فدک را تملّک نکرد تا به فرزندان خود بدهد؟
امام علیه السلام فرمود: «ولىّ ما ـ یعنی خداوند ـ حقوق ما را از کسانى که به ما ستم کردند، خواهد گرفت. ما سرپرست مؤمنانیم و به نفع آنان، فرمان مىرانیم و حقوق مؤمنان را از کسانى که بدانان ستم کردند، مىگیریم و چیزى براى خودمان نمىگیریم».۱
افزون بر موارد یاد شده، امیر مؤمنان ـ در جریان شورایی که خلیفه دوم برای تعیین جانشین خود مشخّص کرد ـ برای اثبات شایستگی خود برای خلافت، بدین سان به آیه مورد بحث، استناد فرمود:
۰.أ فیکُم أحَدٌ تَمَّ نُورُه مِنَ السَّماءِ حینَ قالَ: (وَ آتِ ذَا الْقُرْبى حَقَّهُ)؟ قالوا: لا.۲
۰.آیا در میان شما کسی هست که نصیبش از آسمان معیّن شده باشد، هنگامی که خداوند فرمود: (حقّ خویشاوند را بده)؟». گفتند: خیر.
این استدلال نیز به روشنی دلالت دارد که موضوع حقّ ذی القربی و از جمله فدک، مسئلهای شخصی نیست؛ بلکه موضوعی حکومتی است.
همچنین امام سجّاد علیه السلام در دوران اسارت، هنگامی که در شام، مورد اهانت یکی از مردم شام قرار گرفت، برای اثبات حقّانیت قیام عاشورا، به شماری از کرائم قرآن که در باره اهل بیت علیهم السلام است، استناد کرد و از جمله به آیه مورد بحث نیز استناد نمود. متن گفتگوی امام علیه السلام با مرد شامی، چنین است:
على بن الحسین علیه السلام به او فرمود: «آیا در سوره بنى اسرائیل، حقّى ویژه ما، نه همه مسلمانان، مىیابى؟».