ذٰلِکَ لِصِلةِ القَرابَةِ.۱
۰.چون خداوند، آیه (و حقّ خویشاوند را بپرداز) را نازل کرد، فاطمه( را فرا خواند و فدک را به او بخشید و آن کار برای صله رَحِم بود.
۳. از امام کاظم علیه السلام روایت شده است: آن گاه که فدک بدون جنگ و خونریزى به دست پیامبر صلی الله علیه و آله، فتح شد، آیه (فَٔاتِ ذَا ٱلْقُرْبَىٰ حَقَّهُ)نازل شد. پیامبر صلی الله علیه و آله ندانست که مقصود از «ذى القربى» چیست؟ به جبرئیل علیه السلام مراجعه کرد و جبرئیل علیه السلام نیز از خداوند پرسید: آنان، چه کسانى هستند؟ خداوند در پاسخ، هم ذى القربى و هم آنچه را باید به آنها بدهد، معیّن کرد. سپس پیامبر صلی الله علیه و آله از دخترش دعوت کرد و فرمود: «خداوند به من فرمان داده که فدک را به تو بدهم» و فاطمه( نیز این هدیه را پذیرفت.۲
۴. امام صادق علیه السلام فرمود: وقتى این آیه نازل شد، پیامبر صلی الله علیه و آله، از جبرئیل علیه السلام پرسید: مسکین را مىدانم؛ ولى «ذوى القربى» چه کسانىاند؟ جبرئیل علیه السلام پاسخ داد: آنان، نزدیکان خودت هستند. پیامبر صلی الله علیه و آله، حسن و حسین و فاطمه علیهم السلام را فرا خواند و فرمود: «خداوند دستور داده که فدک را به شما وا گذارم». آن گاه آن را به فاطمه( و دو فرزندش بخشید.۳
۵. در حدیثی از امام رضا علیه السلام در مجلس مأمون، ایشان ضمن تبیین برجستهترین ویژگیهای قرآنی اهل بیت علیهم السلام، آیه مورد بحث را در پنجمین آیه مورد استناد خود آورده است:
۰.آیه پنجم، این سخن خداوند است که فرمود: (و حقّ خویشاوند را بپرداز). ویژگیای که خداوند عزیز و جبّار به آنان اختصاص داد و آنان را بر امّت، برتری داد. چون این آیه بر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نازل شد، فرمود: «فاطمه را فرا خوانید». فاطمه( را فرا خواندند. پیامبر صلی الله علیه و آله به او فرمود: «ای فاطمه!». فاطمه پاسخ داد: بله، ای پیامبر خدا! پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: «این، فدک است و آن، از اموالی است که