نقد سایر آرا
چنانکه در تفسیر آیه گذشت، «آیه اُولی الأمر»، دلالت صریح دارد که آنان باید معصوم از گناه و خطا باشند و این ویژگی در همه علمای امّت، صحابیان پیامبر، امیران لشکر و جملگی خلفای راشدین، وجود ندارد.
گفتنی است اهل سنّت، ذیل آیه، یعنی عبارت (فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِى شَىْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى ٱللهَ وَٱلرَّسُولِ) را در باره اختلاف مسلمانان با اولو الأمر دانستهاند،۱ در حالی که مخاطب ذیل آیه، همچون صدر آیه، مؤمنان هستند؛ چون وقتی مؤمنان، مأمور به اطاعت از اولو الأمر میگردند، باید به اوامر آنان، عمل کنند. لذا معنا ندارد که با آنها مخالفت و نزاع کنند، بلکه این تنازع، میان خود مؤمنان ممکن است روی دهد.
از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمود:
۰.وَ کیفَ یأمُرُهُمُ اللّهُ عز و جل بِطاعَةِ وُلاةِ الأَمرِ وَ یُرَخِّصُ فی مُنازَعَتِهِم، إنَّما قیلَ ذٰلِکَ لِلمَأمورینَ الَّذینَ قیلَ لَهُم: (أَطِیعُوا اللَهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ).
۰.چگونه ممکن است خداوند، مؤمنان را به اطاعت از اولو الأمر، فرمان دهد و اجازه اختلاف و نزاع با آنان را نیز صادر کند؟ این عبارت به کسانی که مأمور به اطاعت از خدا و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و اولو الأمر، شدهاند، گفته شده است.۲
پاسخ به چند اشکال
۱. بر خلاف فخر رازی، دیگر مفسّران اهل سنّت، برای فرار از استدلال مفسّران شیعه گفتهاند: فرمان اطاعت از اولو الأمر در این آیه، مطلق و بدون قید و شرط نیست؛ چرا که خداوند در سوره اعراف میفرماید: (إِنَّ اللَهَ لا یأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ)۳ یا از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت شده: «لا طاعةَ لمخلوقٍ فی معصیةِ الخالق». بنا بر این، معنای آیه این است که اطاعت از اولو الأمر تا زمانی که امر به معصیت خداوند نکردهاند، واجب است.۴ از این رو،