پاسخ شبهه چهارم
در اشکال قبلی مطرح شد که غرض اصلی از «آیه مودّت»، آن است که از این طریق، مسلمانان نسبت به مشعل هدایت و صراط مستقیم الهی، معرفت پیدا کنند و به آنان، رجوع کنند. بنا بر این، درخواست محبّت اهل بیت علیهم السلام مصلحت و منفعت مردم را در پی خواهد داشت. آنچه که این آیه آن را نفی میکند، اجر و مزد شخصی است که در شأن سفیر و رسول الهی نیست، نه آنچه در واقع، طلب منفعتی عمومی است و بلکه راه سعادت عموم جامعه و رمز رسیدن به قرب و کمال آنهاست. چه بسا از این منظر، راهنمایی نکردن جامعه به این صراط مستقیم، پذیرفتنی نباشد.
۵. مقصود محبّت پیامبر صلی الله علیه و آله به دلیل قرابت است
یکی از ایرادات اهل سنّت به برداشت شیعه از «آیه مودّت»، این است که اگر مراد آیه، مودّت ذوی القربی بود، نیازی به حرف «فی» نبود. لذا باید آیه به صورت «إلّا مودّة القربی» نازل میشد یا میبایست از حرف «لِ» (لام اختصاص) استفاده میشد (إلّا المودّة للقُربی).
آلوسی و ابن جریر طبری با توجّه به این اشکال بر این باورند که «فی» به معنای «به سبب...» (لام سببیت یا تعلیل) است، به این معنا که پیامبر صلی الله علیه و آله به مشرکان قریش میگوید: اگر دعوت من را نمیپذیرید، دستِ کم به جهت قرابتی که میان ماست، مرا دوست بدارید.۱
پاسخ شبهه پنجم
اوّلین پاسخ به طبری، به وسیله زمخشری، صاحب تفسیر ادبی الکشّاف است. وی مینویسد: مراد آیه، بیان ظرف مودّت است، یعنی اهل بیت پیامبر علیهم السلام مکان و محلّ