یا در روایتى دیگر مىفرماید:
۰.أدِّبُوا أَولاَدَکُم عَلىٰ ثَلاثِ خِصالٍ: حُبِّ نَبِیِّکُم، وَ حُبِّ أهلِ بَیتِهِ، وَ قِراءَةِ القُرآنِ.۱
۰.فرزندان خود را به داشتن سه ویژگى، پرورش دهید: دوست داشتن پیامبرتان، دوستى خاندان او و تلاوت قرآن.
این گونه روایات، در واقع، به لزوم آشناسازى فرزندان با زندگى پیامبر صلی الله علیه و آله و خاندانش و اخلاق و رفتار پسندیده آنان، دلالت دارد تا پس از شناخت پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیتش، از محبّان و دوستداران آن بزرگان معصوم و در نتیجه، از رستگاران گردند.
آرى! هر گاه شخص خردمندی، دیگرى را به محبّت چیزى یا کسى فرا خواند، در حالى که محبّت آن را در دل نداشته، بلکه آن را اصلاً نمىشناسد، حاکى از آن است که آن چیز یا آن کس، واقعاً دوست داشتنى است، جز آن که مخاطب، آن را نمىشناسد. در نتیجه، وادار نمودن وى به دوستى آن، در واقع، وادار نمودن وى به شناخت آن است و این، از روشهاى متداول در گفتار است.
پاسخ به چند شبهه
۱. ضعف سندی روایت
آلوسی، بعد از اشاره به تفسیر آیه به گونهای که شیعه بیان میکند، میگوید در تفسیر «قُربی»، اختلاف است و برخی میگویند مراد، علی و فاطمه و حسنین علیهم السلام هستند؛ امّا سند این خبر، چنان که سیوطی و ابن حجر تصریح کردهاند، ضعیف است. در این خبر، انصار مدینه از پیامبر صلی الله علیه و آله در باره کسانی که محبّت آنان واجب است، پرسش میکنند و پیامبر صلی الله علیه و آله نیز به این افراد، اشاره میکند.۲
پاسخ شبهه اوّل
اوّل این که ضعف سندی این روایت به سبب وجود شخصی به نام حسین بن حسن اَشقَر