۰.على و فاطمه و دو پسر آنها.
ثعلبی، بعد از گزارش این روایت میگوید: حدیث کسا و دیگر احادیث مناقب این خانواده، گواه این تفسیر است.۱
همچنین طبری و ثعلبی، از مفسّران اهل سنّت، گزارش کردهاند: بعد از حادثه کربلا، هنگامی که امام سجّاد علیه السلام را به اسیری بردند و در کنار راه مسجد دمشق نگه داشتند، یکی از شامیان برخاست و گفت: سپاس، خدایی را که شما را کُشت و ریشهکن ساخت و شاخِ فتنه را شکست. در این هنگام، علی بن الحسین علیه السلام فرمود: «آیا قرآن خواندهای؟».
آن مرد جواب داد: آری.
امام علیه السلام فرمود: «سوره "ال حم" را خواندهای؟».
آن مرد گفت: قرآن خواندهام؛ امّا «ال حم» را خیر.
امام علیه السلام فرمود: (قُلْ لا أَسْأَلُکُمْ عَلَیهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبىٰ) را نخواندهای؟». آن مرد گفت: مراد، شما هستید؟!
امام علیه السلام فرمود: «آری».۲
زمخشری، پس از اشاره به تطبیق «قُربی» بر اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله، از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله چنین روایت میکند:
۰.مَنْ ماتَ عَلىٰ حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ شَهیداً. ألا وَ مَن ماتَ عَلىٰ حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ مَغفوراً لَهُ. ألا وَ مَن ماتَ عَلىٰ حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ تائِباً. ألا وَ مَن ماتَ عَلىٰ حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ ماتَ مُؤمِناً مُستَکمِلَ الإیمانِ. ألا وَ مَن ماتَ عَلىٰ حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ بَشَّرَه مَلکُ المَوتِ بِالجَنَّةِ، ثُمَّ مُنکَرٌ وَ نَکیرٌ. ألا وَ مَن ماتَ عَلىٰ حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ یُزَفُّ إلَى الجَنَّةِ کَما تُزَفُّ العَروسُ إلىٰ بَیتِ زَوجِها. ألا وَ مَن ماتَ عَلىٰ حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ فُتِحَ لَهُ فی قَبرِه بابانِ إلىَ الجَنَّةِ. ألا وَ مَن ماتَ عَلىٰ حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ جَعَلَ اللّهُ قَبرَهُ مَزارَ