پس در حقیقت با به پایان رسیدن رشته پیامبرى و اکمال دین، پروردگار متعال، رحمت بىپایان خود را بار دیگر بر مردمان، جارى ساخته و راه ادامهدار تکامل بشر را در دوستى با خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله و دنبالهروی از آنان شناسانده است. آیه مىفرماید: هر کس مىخواهد براى رسیدن به پروردگارش، راه خود را گم نکند، به مزد رسالت، توجّه کند و ادامه رسالت را در راه خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله جستجو نماید تا به هدف اصلى، یعنى داشتن جامعهاى توحیدى نائل آید.
با این بیان، پُر واضح است که خاندان پیامبر صلی الله علیه و آله باید در جهت هدایت مردم و راهنمایى آنان به اوج انسانیت و تکامل مادّی و معنوی جامعه، نقش بزرگى داشته باشند که بدون آنان، این مهم انجام نخواهد پذیرفت. لذا اگر چه «القُربى» مىتواند شامل افراد بسیاری از خویشان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله باشد، لیکن آنان که چنین کارکردى را ندارند، مشمول این آیه شریف و دعوت مردم به دوست داشتنشان نمىشوند؛ زیرا دوستى آن دسته از خویشانِ پیامبر که نقشى در هدایت مردم ندارند، نفعِ دینى و هدایتى براى مردم ندارد و نمىتواند راهى براى رسیدن به خدا باشد؛ چرا که در این زمینه، آنان همچون سایر مردم هستند و نیاز به درخواست محبّت ویژه براى آنان، موردى ندارد.
پس در جمعبندى این سه آیه، به این نتیجه مىرسیم که پاداش مورد انتظار پیامبر صلی الله علیه و آله این ویژگىها را دارد:
ـ هرگز چیزى نیست که نفعش عائد پیامبر صلی الله علیه و آله شود؛
ـ تماماً به سود خود مسلمانان است؛
ـ تنها راه رسیدن به تکامل مادّی و معنوی و سعادت دنیا و آخرت است.
به این ترتیب، پاداش مورد انتظار، جز محبّت در حقّ ادامه دهندگان راه پیامبر صلی الله علیه و آله نمىتواند باشد و باید نسبت به کسانى بذل شود که جایگاهى همسنخ با رسالت داشته باشند تا بتواند پاداش رسالت، قلمداد شود.
«دعاى ندبه»، این مناجات عاشقانه میان بنده و خداوند، حقایق ذکر شده را بهگونهاى