359
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

گفت: آیا کسی در این جا غیر از بنی‌امیّه هست؟ گفتند: نه. گفت: ای بنی امیّه! از آن هنگام که خلافت به دست تمیم (قبیله ابو بکر) و عَدی (قبیله عمر) افتاد، من طمع بستم که به شما برسد. حال که به شما رسیده است، چونان کودکان که گوی را در بازی به یکدیگر می‌دهند، خلافت را به هم بدهید و نگذارید از میان شما بیرون برود؛ چرا که نه بهشتی هست، نه جهنّمی. آری! سوگند می‌خورم که پس از مرگ، هیچ خبری نیست!۱

در همان ایّام بود که یک روز ابو سفیان بر سر قبر شهید بزرگ اسلام حمزه علیه السلام رفت و با لگد به قبر او زد و گفت: ای ابو عُماره! آنچه که ما دیروز بر سرِ آن شمشیر کشیده بودیم، امروز به دست کودکان ما افتاده است و با آن، بازی می‌کنند.۲

نظریه سوم: سال دهم هجری و روز غدیر خم

بر اساس روایات و گزارش‏هاى بسیار از شیعه و سنّى، این آیه در سال دهم هجرى در باره ولایت امام على بن ابى طالب علیه السلام بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله در جریان حادثه غدیر بر ایشان نازل شد. علّامه امینى رحمه الله در کتاب ارزشمند و بى‏نظیرش الغدیر، به صورت گسترده‏اى در باره واقعه غدیر، بحث کرده است.۳ وى در این کتاب، «حدیث غدیر» را از ۱۱۰ نفر از «صحابیان» پیامبر صلی الله علیه و آله نقل مى‏کند. در طبقه «تابعیان» نیز به نقل وى، ۸۴ نفر حدیث غدیر را روایت کرده‏اند. ۴ صاحب کتاب الغدیر، همچنین احادیث مربوط به غدیر را از ۳۶۰ کتاب ـ که بسیاری از آنها از منابع اهل سنّت‌اند ـ، نقل کرده است.۵ شایان توجّه است که بسیارى از روایات شیعه بدون ذکر روز غدیر یا هر روز دیگرى، نزول «آیه» اکمال را به رخداد انتصاب امام على علیه السلام به جانشینى پیامبر خدا صلی الله علیه و آله تفسیر کرده‏اند و برخى

1.. مروج ‏الذهب: ج۲ ص۳۴۳، الأغانی: ج۶ ص۵۲۹، الاستیعاب: ج۴ ص۱۶۷۹.

2.. شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید: ج۱۶ ص۱۳۶.

3.. در موضوع غدیر و نصب امام علی علیه السلام به امامت و ولایت، علاوه بر کتاب الغدیر، کتاب‏هاى مفید و باارزش دیگرى نیز چون عبقات الأنوار، المراجعات و إحقاق الحق، شایسته مراجعه و بهره بردن هستند.

4.. الغدیر: ج۱ ص۱۴ـ ۷۲.

5.. الغدیر: ج۱ ص۷۳ ـ ۱۵۱.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
358

پیامبر صلی الله علیه و آلهبه نوعى معامله دست بزنند و در مقابلِ به رسمیت شناختن بت‏هایشان توسّط پیامبر، خداوند متعال را پرستش کنند۱ و در نهایت، در سال هشتم هجرت به هنگام فتح مکّه، تمامى آنها به طور کامل، تسلیم مسلمانان شدند.

یهودیان مدینه و خارج مدینه نیز سال‏ها قبل و در جنگ‏هاى خیبر و احزاب، شکست را پذیرفته و یا از محدوده حکومت اسلامى، کوچ کرده بودند. مسیحیان نیز با مسلمانان، قرارداد صلح امضا کرده بودند. بنا بر این، تا قبل از سال دهم هجرى، تمام دشمنان اسلام، تسلیم شده بودند و خطرى جدّى از ناحیه آنها دین نوپاى اسلام را تهدید نمى‏کرد.

پس نزول وحى و بیان شرایع اسلامى، براى هیچ گروه از مخالفان اسلام، خطری جدّى محسوب نمى‏شد که به پایان رسیدن آن در آنها یأس و ناامیدى ایجاد کند؛ امّا خطر منافقان که همواره، خطرناک‏تر از دشمنان آشکار اسلام بودند، هنوز برطرف نشده بود و همین ترس خانگى بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را نسبت به حفظ کیان اسلامى، هراسان کرده و در ابلاغ پیام الهى، مردّد ساخته بود.

این منافقان پس از ناکامى در جنگ‏ها، توطئه‏ها و انواع تلاش‏هایى که به همراه سایر دشمنان براى محو اسلام داشتند، تنها به یک چیز دل بسته بودند و آن، این بود که پیامبر صلی الله علیه و آله پسرى ندارد و رسماً نیز جانشینى انتخاب نکرده است. لذا اگر ایشان از دنیا برود، آنها بتوانند ضربه نهایى را بر پیکره اسلام وارد کرده، به آرزوى دیرین خود برسند. امّا وقتى دیدند ایشان در غدیر خم در میان جمعیّت انبوه و کم‌نظیر مسلمانان، صالح‏ترین فرد جهان اسلام را به جانشینى خود برگزید، آرزوهاى خود را بر باد رفته دیدند و از نابودى اسلام، مأیوس گشتند.

برای نمونه، ابو سفیان که از بنی امیّه و خویشاوند عثمان بود، در اوّلین روز پس از بیعت با عثمان، در حالی که در آن وقت چشمانش کور شده بود، به مجلس عثمان آمد و

1.. سران مشرکان به پیامبر صلی الله علیه و آله پیشنهاد داده بودند که یک سال، ما خداى شما را مى‏پرستیم و یک سال هم شما، بت‏هاى ما را بپرستید. در پى این پیشنهاد، سورۀ «کافرون» نازل شد و آنها را کاملاً مأیوس ساخت (الأمالی، مفید: ص۲۴۶ ح ۲، مجمع البیان: ج۱۰ ص۸۴۰).

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31487
صفحه از 593
پرینت  ارسال به