355
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

پرداختن به سبب نزول واقعى آیه، به مهم‏ترین این نظریه‌ها اشاره مى‏شود:

نظریه اوّل: روز خاصّی منظور نیست

فخر رازى، در تفسیر آیه مورد بحث، بیان کرده است که قول اوّل در این باره، آن است که کلمه «الیوم» در این آیه، در معناى حقیقى خود به کار نرفته است؛ بلکه در معناى مجازى «دوران» و «روزگار»، استعمال شده است. بر اساس این نظریه، آیه، ناظر به روز خاصّى نیست؛ بلکه از آغاز دوران عظمت اسلام و فرا رسیدن دوران ناامیدى کفّار، خبر مى‏دهد، بویژه که استعمال کلمه «روز» در این معناى مجازى، رایج است. وقتى گفته مى‏شود: «دیروز، جوان بودم و امروز، پیر شدم»، یعنى دوران جوانى گذشت و دوران پیرى، فرا رسیده است.۱

نقد نظریه اول

۱. کنار گذاشتن معناى حقیقى و پناه بردن به معناى مجازى، نیازمند قرینه روشنى است؛ قرینه‏اى که ذهن مخاطب را از معناى اصلى منصرف کند و به معناى مجازى، ره‌نمون شود. در مثال یاد شده، قرینه مورد نیاز، معناى جوانى و پیرى است که در طول بیست و چهار ساعت، از بین نرفته و به دست نمى‏آید. افزون بر این که جناب فخر رازى بر مجازِ ادّعایى خود، قرینه روشنى نیاورده است، روایات و نقل‏هاى تاریخى متعدّدى وجود دارد که نشان از به کار رفتن کلمه «الیوم» در معناى حقیقى خود، یعنى یک روز خاصّ است. این روز خاص، در پاره‌ای از احادیث، هجدهم ذى حجّه سال دهم هجرى۲ و در برخی احادیث، نهم ذى حجّه همان سال، یعنى روز عرفه۳ عنوان شده است.

1.. تفسیر الفخر الرازی: ج۱۱ ص۲۸۶. نیز، ر. ک: الکشّاف: ج۱ ص۶۰۴، تفسیر الآلوسی: ج۳ ص۲۳۳. گفتنی است متأسّفانه برخی مفسّران امامیه نیز با این سخن، همراه شده‌اند (ر. ک: التبیان فی تفسیر القرآن: ج۳ ص۴۳۴، مجمع البیان: ج۳ ص۲۴۶).

2.. البرهان فی تفسیر القرآن: ج‏۲ ص۲۲۷، مجمع البیان: ج۳ ص۲۴۶، المناقب، ابن مغازلی: ص۴۷، شواهد التنزیل: ج۱ ص۲۰۳.

3.. تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۲۹۳، الکافی: ج۱ ص۲۹۰، صحیح البخاری: ج۱ ص۱۶ و ج۵ ص۱۲۷، الدرّ المنثور: ج‏۲ ص۲۵۷ ـ ۲۵۸، أسباب النزول: ص۱۹۲ و ۱۹۳.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
354

در گردنه‏هاى جهل و انحراف و حیرت، از امّت، دستگیرى نموده، در شاه‌راه هدایت به سعادت، ره‌نمون آنها گردد. آیه شریف «اکمال دین»، در چنین برهه‌ای از تاریخ صدر اسلام بر قلب نورانى پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله نازل شد و براى همیشه، روز هجدهم ذى حجّه، روز تعیین على بن ابى طالب علیه السلام به امامت مسلمانان را به عید بزرگ آنان، مبدّل ساخت.

سبب نزول

در این آیه شریف، سخن از یک روز بزرگ و باشکوه است که نقطه عطفى براى مسلمانان، شمرده مى‏شود. روز ناامیدى دشمنان اسلام از انحراف یا آسیب رساندن به آن، روز کامل شدن دین، روز تمام شدن نعمت بر امّت اسلامى و روز خشنودى پروردگار از آیین جهانى اسلام. این ویژگى‏هاى برجسته، نشان مى‏دهد که آن روز، سرنوشت سازترینِ روز در تاریخ رسالت پیامبر اسلام، بلکه در تاریخ اسلام است و از این روست که یکى از یهودیان، به دومین خلیفه مسلمانان مى‏گوید که اگر در دین آنها چنین روزى بود، آن را جشن مى‏گرفتند. بخارى، از طارق بن شهاب روایت کرده است که:

۰.یکى از یهودیان به عمر بن خطّاب گفت: اى امیر مؤمنان! آیه‏اى در کتاب شماست و آن را قرائت مى‏کنید که اگر بر ما یهودیان نازل شده بود، آن روز را جشن مى‏گرفتیم.

۰.گفت: کدام آیه؟

۰.گفت: (امروز، دینتان را براى شما کامل کردم...).۱

به راستى، روزى با این اهمّیت و ویژگى‏ها که شایسته جشن گرفتن است، کدام روز است؟

در پاسخ این سؤال، به جستجوى سخن کسانى مى‏رویم که در پىِ بیان سبب نزول این آیه بوده‏اند، هر چند که برخى براى رسیدن به پیش‌داورى‏هاى خود به نظریاتى پایبند شده‏اند که دلائل عقلى و متون تاریخى و حدیثى، آنها را تأیید نمى‏کند. در ادامه و قبل از

1.. صحیح البخاری: ج۱ ص۱۶ و ج۵ ص۱۲۷ و ج۸ ص۱۳۷ ـ ۱۳۸.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31862
صفحه از 593
پرینت  ارسال به