353
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

۲۵

کامل شدن دین با ولایت امیر مؤمنان علیه السلام

(الْیوْمَ یَئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِن دِینِکُمْ فَلاَ تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دِینَکمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکمُ الْإِسْلاَمَ دِیناً.۱

امروز، کسانى که کافر شده‏اند، از [کارشکنى در] دین شما نومید گردیدند. پس، از ایشان مترسید و از من بترسید. امروز، دین شما را برایتان کامل و نعمت خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را براى شما، آیین برگزیدم).

اشاره

این آیه، به روزى بزرگ و بااهمّیت در تاریخ اسلام، اشاره دارد. شناخت این روز، از جهات مختلف، داراى اهمّیت است. در زندگى پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله چه حادثه‏اى به وقوع پیوست و پس از سال‏ها تلاش و تحمّل رنج‏ها و مرارت‏هاى فراوان، در آخرین روزهاى عمر شریف آن بزرگوار، چه تحفه‏اى از خداى متعال به مسلمانان اهدا شد که بدین سان، از آن یاد شده است؟

به گواه اسناد فراوان تاریخى و نقل‏هاى گوناگون از شیعه و اهل سنّت، آنچه با عنوان آخرین حلقه از سلسله الطاف الهى بر مسلمانان و پیامبرِ آنها نازل گشت، تعیین وصى و جانشین ایشان بود تا زمام سرپرستى جامعه اسلامى را پس از پیامبر صلی الله علیه و آله بر عهده گیرد و

1.. مائده: آیۀ ۳.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
352

حدیث، در معانی مختلفی به کار رفته است،۱ از جمله «کفر جهلی»، «کفر علمی»، «کفر معصیت» و «کفر نعمت». بر این اساس، انکار ولایت اهل بیت علیهم السلام، اگر به سبب جهل باشد، کفر جهلی است و اگر از روی علم باشد، کفر علمی است و در صورت دوم، اگر ملازم با انکار نبوّت گردد، کفر اصطلاحی تحقّق می‌یابد.۲

1.. ر. ک: مبانی شناخت: ص۳۲۷ ـ ۳۳۰.

2.. برای توضیح بیشتر، می‌توانید به دانش‌نامۀ امام مهدی علیه السلام: ج۲ ص۳۵ (سخنی در بارۀ وجوب شناخت امام عصر علیه السلام) و ص۴۶ (مرگ جاهلیت، اشاره به کفر است یا گم‌راهی) مراجعه کنید.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31173
صفحه از 593
پرینت  ارسال به