حتم مىباید با کمک کسى باشد که از رازهاى درونى انسان، آگاه باشد.
در واقع، امام علیه السلام در این روایت، در عدم جواز انتخاب پیشوا و جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله از سوى مردم، به همان مطلبى استدلال فرموده که در انتخاب پیامبر نیز عیناً جریان دارد و به همان دلیل، حقّ انتخاب پیامبر به مردم واگذار نشده است.
۲. جایگاه بلند امامت در جامعه اسلامى
پیام دیگر آیه تبلیغ، آن است که امام، همانند رسول در هدایت جامعه به سوى سعادت و رستگارى، نقش اساسى دارد و اگر هدایتگرى جامعه به امام سپرده نشود، نبوّت و رسالت، کامل نشده، بلکه رسالت الهی انجام نشده است.
معنای جمله (وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ)، این است که جامعه بشر براى باقى ماندن زیر سایه اسلام و داشتن پویایى و حرکت رو به جلو، به امامى معصوم و پیامبرگونه، نیازمند است. امام رضا علیه السلام در این باره مىفرماید:
۰.إنَّ الإمامَةَ اُسُّ الإسلام النَّامی.۱
۰.امامت، ریشه بالنده اسلام است.
و در گفتار نورانى امام باقر علیه السلام نیز آمده است:
۰.بُنِیَ الإسلامُ عَلىٰ خَمْسٍ: عَلَى الصَّلاةِ وَ الزَّکاةِ وَ الصَّوْمِ وَ الْحَجِّ وَ الوَلایةِ؛ وَ لَم یُنَادَ بِشَیءٍ کَمَا نُودِیَ بِالوَلایَةِ؛۲
۰.اسلام بر پنج پایه بنا شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت، و به هیچ چیز مانند ولایت، فرا خوانده نشده است.
در بلنداى مقام امامت، همین بس که ابراهیم خلیل الرحمان، تنها پس از سربلندى در آزمونها و ابتلائات گوناگون، به امامت برگزیده شد:
(وَ إِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِیمَ رَبُّهُ بِکَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّى جَاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِمَامًا.۳