اى پیامبر! آنهایی که در مسیر کفر شتاب مىکنند، تو را اندوهگین نسازند...).
۲. جمله (بَلِّغْ مَآ أُنزِلَ إِلَیک مِن رَّبِّک)، نشانگر آن است که محتواى پیام، پیشتر به پیامبر صلی الله علیه و آله ارسال شده بوده است و سپس آن بزرگوار، مأمور به ابلاغ گشته است؛ امّا دغدغه و دلهرهاى، او را از این که پیام را آشکار نماید، باز داشته است. این حقیقت را همه روایات شیعى۱ و برخى روایات اهل سنّت، تأیید مىکنند.۲
۳. جمله (وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ)، نشانگر آن است که این پیام از چنان جایگاهى برخوردار است که اگر رسانده نشود، تمام رسالتِ ابلاغ شده، تباه خواهد شد، چنان که گویى «رسالت»، یکسر ابلاغ نشده است.
۴. سیره پیامبر صلی الله علیه و آله نشانگر آن است که او در ابلاغ رسالت و تبلیغ دین، از هر آنچه مرتبط به خود او بوده، هرگز هراسى به دل راه نمىداده است، همان گونه که خداوند متعال، در توصیف مبلّغان حقّ و رسولان الهى مىفرماید:
(الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسَالاَتِ اللّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَلاَ یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلاَّ اللّهَ وَ کفَىٰ بِاللّهِ حَسِیباً.۳
آنان که پیامهاى خداوند را ابلاغ مىکنند و تنها از او، نه از هیچ کس دیگرى، مىهراسند و خدا براى حسابرسى، کفایت مىکند).
بدین سان، این که در آیه آمده است: (وَ اللهُ یعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ)، ترس از فضایى است که گسترش حق و تأثیرگذارى ابلاغ را متزلزل مىسازد.
پیامها
۱. تنها راه انتخاب جانشین پیامبر صلی الله علیه و آله
مفاد تبلیغ پیامبر صلی الله علیه و آله در آیه تبلیغ، معرّفى امام و جانشین پس از خود است که قبلاً از سوى