335
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

۲۴

ابلاغ ولایت امیر مؤمنان

(یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیکَ مِن رَبِّکَ وَإِن لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرِینَ.۱

اى پیامبر! آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنى، پیامش را نرسانده‏اى و خدا، تو را از گزند مردم، نگاه مى‏دارد. آرى. خدا، گروه کافران را هدایت نمى‏کند).

اشاره

در آخرین ماه‏هاى زندگى پیامبر خاتم صلی الله علیه و آله، در ضمن آیاتی که بر ایشان نازل شد، فرشته وحى با آهنگى ویژه و تأکیدهاى پى در پى، فرمان مهمّى را بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل نمود، آن چنان بااهمّیت که خداوند، پیامبرش را در ظاهر تهدید مى‏کند که در صورت کوتاهى در به انجام رساندن این وظیفه، اصل رسالت را ابلاغ نکرده است.۲

در آن زمان که با فتح مکّه و سیطره اسلام بر سراسر شبه جزیره عرب، خاطر شریف پیامبر صلی الله علیه و آله از تهدید مشرکان و کفّار، آسوده شده بود و یهود و نصارا، دیگر تهدیدی براى

1.. مائده: آیۀ ۶۷.

2.. علاّمه طباطبایی معتقد است: خداوند در ظاهر، رسولش را تهدید کرده است، امّا در حقیقت، خواسته اهمّیت امر ولایت علی بن ابی طالب علیه السلام را به مردم بفهماند (المیزان فی تفسیر القرآن: ج۶ ص۴۹ و ۵۰).


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
334

صراحت بگوید: «من فلان کس را براى این مسئولیت، شایسته مى‏دانم». شکل دوم، این است که بگوید: «در بین این نامزدها کسى که این ویژگى‏ها را دارد، مناسب این مسئولیت است». آیه ولایت، بر روش دوم تصریح مى‏کند؛ زیرا اوّلاً چنین معرّفى‏اى به مخاطب شخصیت مى‏دهد، چون مجال فکر و اندیشه در مورد نامزد‏ها را به او مى‏دهد و در واقع به او مى‏گوید: «تو خودت هم مى‏توانى بیندیشى و در میان این چند نفر، بهترین را برگزینی. من معیار را مى‏گویم و انطباق بر اشخاص به عهده خودت است». خداوند بدین روش، معیارها را داده تا جامعه اسلامى به رشد سیاسى برسد. او مى‏فرماید: کسى را رهبر جامعه قرار دهید که نمازگزار و در حال رکوع، زکات دهنده باشد؛ رهبرى که هم خدا را بپرستد و هم به بندگان او خدمت کند.

ثانیاً این روش، مانع توطئه‏هاى سیاسى و فرهنگى است. معمولاً در جامعه‏هاى امروزى، آوردن اسم اشخاص به اتّهام، تبانى و سودجویى مى‏انجامد. علّت این هم که خداوند به نام امام على علیه السلام، تصریح نکرده، برای جلوگیرى از بروز اختلاف و توطئه و تحریف احتمالى قرآن بوده است. از این رو، براى جلوگیرى از این فاجعه، ملاک‏ها و معیارهاى کلّى رهبرى جامعه اسلامى را بیان کرده، ولى آشکارا و به صراحت، از ایشان نامى نبرده است.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31826
صفحه از 593
پرینت  ارسال به