333
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

دارند. در مورد ویژگى اوّل، به این روایت که از امام صادق علیه السلام نقل شده، توجّه کنید:

۰.سُئِلَ عَن أفضَلِ ما یَتَقَرَّبُ به العبادُ إلىٰ رَبِّهِم وَ أحَبِّ ذٰلِکَ إلَى اللّهِ‏ عز و جل، ما هُوَ؟ فَقالَ: ما أعلَمُ شَیئاً بَعدَ المَعرِفَةِ أفضَلَ مِنَ الصَّلاةِ.۱

۰.از امام صادق علیه السلام پرسیده شد که برترین اعمالى که بندگان به وسیله آن به خداوند نزدیک می‌شوند و محبوب‏ترین اعمال نزد خداوند، چیست؟ امام علیه السلام فرمود: «از دیدگاه من، بعد از آگاهى و شناخت، چیزى برتر از نماز نیست».

به بیانى دیگر، انسان در اوّلین گام باید معرفت خویش را به مبادى و مبانى اعتقادى، تقویت کند. پس از آن، نوبت به عملى که به فرموده ایشان، بهترین و سازنده‏ترین عملى است که مى‏تواند انسان را به خدا و کمال مطلق نزدیک کند، یعنی نماز می‌رسد.

ویژگى دوم، دادن زکات است. خداوند متعال، رهبرى جامعه اسلامى را با این ویژگی به مردم معرّفى مى‌کند؛ یعنى انفاق کردن، خدمت به محرومان و در خدمت مستضعفان جامعه بودن، ارزشى است که رهبر جامعه اسلامی این ویژگى را باید در حدّ اعلا داشته باشد. در حدیثی قدسى به نقل از امام صادق علیه السلام آمده است:

۰.قالَ اللّهُ عز و جل: الخَلقُ عِیالی، فَأَحَبُّهُم إلَیَّ أَلْطَفُهُم بِهم وَ أَسْعاهُم فی حَوائِجِهِم.۲

۰.خداوند عز و جل مى‏فرماید: همه مردم، خانواده من هستند. پس محبوب‏ترین اعضاى این خانواده نزد من، کسانى‌اند که با آنان، مهربان‏تر باشند و براى تأمین نیازهایشان، بیشتر بکوشند.

نکته دیگر در آیه، همراهى نماز و زکات است که هر چه ارتباط با خدا و احسان به خلق بیشتر باشد، انسان به مقام ولایت مطلقه ـ که مقام انسان کامل است ـ، نزدیک‏تر مى‏شود.

۶. بهترین روش معرّفى مدیران سیاسى

وقتى مى‏خواهیم شخصى را براى مسئولیتى، مثلاً رهبرى، رئیس جمهورى، نمایندگى مجلس و... معرّفى کنیم، این کار به دو گونه مى‏تواند انجام بپذیرد: نخست این که به

1.. الکافى: ج۳ ص۲۶۴.

2.. الکافى: ج۲ ص۱۹۹.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
332

و چنین حزبى، پیروز است. جامعه‏اى نیز که در چارچوب این حزب شکل گیرد، در دنیا و آخرت، پیروز و سرفراز است.

۴. خطر خروج از ولایت اهل بیت علیهم السلام

گفتیم ولایت اهل بیت علیهم السلام، در جهت ولایت خدا و رسول اوست و ثمره چنین ولایتى، به در آمدن جامعه انسانى از تاریکى‏هاى اخلاقى و زمینه‏سازى براى دریافت برکات مادّى و معنوى است. اگر کسى از ولایت اهل بیت علیهم السلام خارج شود، مشمول این آیه است:

(وَ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّٰغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَٰتِ.۱

و کسانى که کافر شدند، اولیاى آنها، طاغوت هستند که آنها را از نور به سوی تاریکى‏ها بیرون مى‏برند).

یعنى اگر انسان، ولایت خدا را نپذیرد، تحت ولایت طاغوت قرار مى‏گیرد که جامعه اسلامى را به تاریکى و ظلمت، فرا مى‏خواند. در این جامعه، انسان هر چه که بکوشد، به مقصد نخواهد رسید و اگر چه ممکن است تا حدودى هم به رفاه مادّى برسد، از معنویت، بى‌بهره خواهد بود. نزدیک‏ترین حکومت به اهل بیت علیهم السلام، در عصر غیبت، باید اهداف ولایت خدا و اهل بیت علیهم السلام را در جامعه محقّق کند. اگر نظام ولایت فقیه محقّق شود، نزدیک‏ترین نظام‏ها به حکومت اهل بیت علیهم السلام بوده و مى‏تواند تا حدودى، اهداف ولایت خدا و رسول و اهل بیت علیهم السلام را جامه عمل بپوشاند. البتّه تحقّق آن جامعه آرمانى و آسمانى، جز در زمان حضرت ولى عصر ـ عجّل اللّه‏ تعالى فرجه الشریف ـ امکان‏پذیر نخواهد بود.

۵. اهمّیت نماز و زکات

این آیه، وقتى کامل‏ترین انسان‏ها را بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله، به مردم معرّفی مى‏کند، دو ویژگى را بر مى‏شمرد: الف. نماز؛ ب. زکات.

از این بیان، معلوم مى‏شود این دو ویژگى، جایگاه والا و شایسته‏اى در کمال انسانى

1.. بقره، آیۀ ۲۵۷.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31797
صفحه از 593
پرینت  ارسال به