۰.فَأَنشُدُکَ بِاللّهِ ألِیَ الوَلایَةُ مِنَ اللّهِ مَعَ وَلایَةِ رسولِهِ فی آیَةِ الزَّکاةِ بِالخاتَمِ أم لَکَ؟ قالَ: بل لَکَ.۱
۰.تو را به خدا سوگند مىدهم آیا ولایت از جانب خدا با ولایت پیامبر خدا در آیه زکات انگشتر (در آیهاى که خداوند مىفرماید: (وَالَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوٰةَ وَیؤْتُونَ الزَّکوٰةَ))، آیا این ولایت براى من است یا براى تو؟ ابو بکر گفت: ولایت در این آیه، براى توست.
۲. پس از مرگ خلیفه سوم، شورایى مرکّب از شش نفر تشکیل گردید که تکلیف خلافت را معیّن کنند. علاوه بر امام على علیه السلام، عثمان، طلحه، زبیر، سعد بن ابى وقّاص و عبد الرحمان بن عوف در این شورا شرکت داشتند. امام علیه السلام در آن شورا به آیه ولایت استدلال کرد و فرمود:
۰.فَهَل فیکُم أحَدٌ أدَّى الزَّکاةَ وَ هُوَ راکِعٌ غَیری؟ قالوا: لا.۲
۰.آیا در میان شما [پنج نفر]، کسى غیر از من هست که در حال رکوع، زکات داده باشد؟ گفتند: نه.
۱۰. انگشترى با آن قیمت در دست على علیه السلام
در روایتی که سیّد هاشم بحرانی در غایة المرام، به نقل از عمّار ساباطی از امام صادق علیه السلام نقل کرده، آمده است که انگشتر مورد بحث، به اندازه خراج شام، ارزش داشته است و خراج شام، سیصد بار نقره و چهار بار طلا بوده است.۳ اکنون، سؤال این است:
اوّلاً علی علیه السلام انگشتر با این ارزش را از کجا آورده بود و آیا داشتن چنین انگشترى، اسراف نیست؟
ثانیاً با توجّه به فقر گسترده و فراگیر آن زمان و وجود اصحاب صُفّه، چگونه ایشان، این انگشتر را به یک نفر بخشید و قیمت آن را بین فقرا، پخش نکرد؟