البته نمىتوان منکر شد که استعمال جمع در مفرد، خلاف ظاهر است و بدون قرینه جایز نیست؛ ولى با وجود آن همه روایاتى که در شأن نزول آیه وارد شده است، قرینه روشنى بر چنین تفسیرى خواهیم داشت و حتّى در موارد دیگر به کمتر از این قرینه، قناعت مىشود.۱
۶. چرا نام امام على علیه السلام در «آیه ولایت»، نیامده است؟
در پاسخ به این سؤال، دست کم میتوان چهار پاسخ، ارائه کرد:
اوّلاً در قرآن در باره امور مهمّی مانند نمازهای یومیه، آیه یا آیاتی نداریم که تعداد رکعات آنها را معیّن کند یا دستِ کم اجزای نماز را برشمارد، چنان که تفصیل زکات، حج، حدود، انواع معاملات و... نیز در قرآن نیامده است؛ بلکه بیان این تفصیلات، وظیفه نبیّ است.
ثانیاً بر فرض که نام مبارک علی علیه السلام در قرآن میآمد، باز کسانی که اهل عناد و کجروی بودند، این نام را بر اشخاص دیگری تطبیق میکردند و با بیان شبهات و احتمالات مختلف، پرده بر چهره واقعی آن میکشیدند.
ثالثاً در صورت وجود نام امام علی علیه السلام، چه بسا اگر اهل عناد از پسِ توجیه و شبههافکنی بر نمیآمدند، دست به تصرّف در قرآن و فتنهانگیزی در آن میزدند و سند مکتوب اسلام را خدشهدار میکردند. لذا خداوند خواسته با بیان کنایی، هم پیام خود را برساند و هم زمینه تصرّف در قرآن را منتفی سازد.
رابعاً چه بسا عدم ذکر صریح نام امام علی علیه السلام در قرآن، برای امتحان امّت باشد.
۷. حضور قلب در نماز، مانع توجّه به فقیر است
این شبهه را فخر رازى و برخى دیگر از مفسّران و متعصّبان، مطرح کردهاند. آنان میگویند: علی علیه السلام در نماز با تمام وجود، غرق در ذکر الله است و کسی که چنین باشد،