بتها بوده است.
این شکری که خداوند از پیامبرِ خود طلب کرده نیز، گواهی بر عظمت آن عطیّه است؛ چرا که نماز و قربانی، از اعظمِ عبادات هستند و چه بسا جامع عبادات باشند؛ چرا که اوّلی، ارتباط میان خلق و خالق است و دومی، ارتباط با خلق.
سپس خداوند میفرماید: (إِنَّ شَانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ). چنان که گفتیم، آن شخص کینهتوز و پست، عاص بن وائل بود. البتّه در بعضى از نقلها، «شانئ»، ولید بن مغیره، در برخى ابو جهل، در بعضى عُقبَة بن ابى مُعیط و در پارهاى، کعب بن اشرف، ذکر شده است؛۱ ولى قولى که مىتوان بدان اعتماد کرد، قول اوّل است و روایات مستفیض، مؤیّد این معناست.
«ابتر»، در لغت به معناى حیوانِ دُم بُریده است. دشمنان پیامبر صلی الله علیه و آله با این تعبیر، نشان دادند که آنان در دشمنى خود، حتّى کمترین ادب را نیز رعایت نمىکردند و دشمنىشان، آمیخته با پستى و سنگدلى بود.
سه پیشگویى
در این سوره، سه پیشگویى انجام شده که جنبه اعجاز دارد:
الف ـ خداوند، دادن خیر کثیر به پیامبر صلی الله علیه و آله را نوید مىدهد؛
ب ـ خبر مىدهد که پیامبر صلی الله علیه و آله بدون فرزند نخواهد بود؛ بلکه نسل او ـ چنان که پیداست ـ به فراوانى در جهان وجود خواهد داشت؛
ج ـ دشمنان او، ابتر و بىدنباله خواهند بود. لذا دشمنان ایشان، چنان تار و مار شدند که امروز، اثرى از آنان نیست.
پیامها
۱. تقویت تمسّک به اهل بیت علیهم السلام
نخستین پیام سوره «کوثر»، تقویت تمسّک به اهل بیت علیهم السلام و ارتباط هر چه بیشتر با این