303
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

بنا بر این، بهترین و مناسب‏ترین معنا، که با سوره پیوند دارد، این است که کوثر، به معناى فراوانى نسل باشد؛ یعنى: ما به تو خیرِ کثیر از نظر فرزندان، عنایت کردیم. به تو فرزندى به نام فاطمه خواهیم داد که از نسل او، فرزندان پُر برکتى در جهان، زاده خواهند شد. چون دشمنان پیامبر صلی الله علیه و آله مى‏گفتند که نسل ایشان، قطع شده است؛ ولى خداوند پاسخ مى‏دهد ما به او، نسلِ فراوان (کوثر) دادیم. امّا معانى دیگر، سازگار نیستند؛ چون مثلاً اگر در پاسخ آنهایی که گفتند پیامبر، دنباله‏اى و فرزندى ندارد، گفته می‌شد: «ما به تو علم دادیم»، پاسخ مناسبی به آنان داده نشده بود؛ زیرا ربطى بین دادن علم و فرزند نداشتن، وجود ندارد.۱

ابن ابی الحدید معتزلی می‌نویسد: عمرو بن عاص، نامه‌ای به امیر مؤمنان علیه السلام نوشت که مواردی را بر ایشان، عیب گرفته بود، از جمله آن که چرا حسن علیه السلام و حسین علیه السلام را فرزندان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله می‌داند؟ امام علیه السلام به پیک عمرو بن عاص فرمود:

۰.به شانئ‌ بن شانئ۲ بگو: «اگر حسن و حسین، فرزندان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نبودند، در این صورت، پیامبر صلی الله علیه و آله، ابتر می‌بود، آن گونه که پدرت ادّعا می‌کرد [در حالی که خداوند، ابتر بودن را از پیامبر صلی الله علیه و آله نفی کرده و به دشمن او نسبت داده است]».۳

در این جا فخر رازى، که از اکابرِ علمای اهل سنّت است، نکته جالبى را در ضمن تفسیرهاى مختلف «کوثر» بیان مى‏کند:

۰.قول سوم، این است که این سوره در ردّ کسانى نازل شده که به نداشتن فرزند به ایشان عیب وارد مى‏کردند.... ببینید چه قدر از اهل بیت را شهید کردند. در عین حال، جهان، پُر از آنان است. این در حالى است که از بنى امیّه ـ که

1.. شایان ذکر است در آیه، «قصر قلب» به کار رفته است، یعنى مخاطب، به عکس حکمى که متکلّم مى‏گوید، اعتقاد دارد و متکلّم با حصرى که در کلام خود ذکر مى‏کند، پاسخ مى‏دهد. به عبارتى، مخاطب تصوّر مى‏کند این فرد، ابتر است، ولى خداوند مى‏فرماید: دشمن تو، ابتر است (ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۲۰ ص۳۷۰، ذیل آیه).

2.. یعنی: «ای کسی که هم خودت دشمن [پیامبر صلی الله علیه و آله] هستی و هم پدرت (عاص) دشمن [ایشان] بود». اشاره به آیۀ (إنّ شانئک هو الأبتر).

3.. شرح نهج البلاغة، ابن ابی الحدید: ج۲۰ ص۳۳۴: «أرسلَ إلیه عَمرو بنُ العاصِ یَعیبُهُ بِأشیاءَ؛ مِنها إنَّهُ یُسمّى حَسَناً و حُسَیناً وَلَدَى رَسولِ الله صلی الله علیه و آله، فقال لِرَسولِهِ: قُل لِلشّانِئ ابنِ الشّانِئِ: لَو لَم یَکونا وَلَدَیهِ لَکانَ أَبتَرَ، کَما زَعَمَهُ أبوکَ!».


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
302

اِخبار از گذشته.۱ ضمیر جمع در این آیه، برای تعظیم عطیّه است.۲ همچنین آغاز شدن جمله با ادات تأکید، برای بیان اهتمام به خبر است.۳ اعطا نیز که بخشش با دست یا با دو دست است. تعبیر منحصر به فردِ «کوثر» نیز، دارای مبالغه در کثرت است. بنا بر این، خداوند در این آیه در کمال تشریف، پیامبر صلی الله علیه و آله را به عطیّه‌ای بسیار بزرگ و ارجمند، بشارت می‌دهد.

در مراد از «کوثر»، احتمالات فراوانى شده است. علّامه طباطبایى، شانزده قول را نقل مى‏کند:

۱.خیر کثیر؛ ۲. نهرى در بهشت؛ ۳. حوض پیامبر صلی الله علیه و آله در بهشت؛ ۴. حوض پیامبر صلی الله علیه و آله در محشر؛ ۵. اولاد پیامبر صلی الله علیه و آله؛ ۶. یاران پیامبر صلی الله علیه و آله تا روز قیامت؛ ۷. علماى امّت او؛ ۸. قرآن؛ ۹. نبوّت؛ ۱۰. آسان بودن قرآن و آسانىِ شرایع؛ ۱۱. اسلام؛ ۱۲. توحید؛ ۱۳. علم و حکمت؛ ۱۴. فضائل پیامبر صلی الله علیه و آله؛ ۱۵. مقام محمود؛ ۱۶. نور قلب پیامبر صلی الله علیه و آله.

دو قول اوّل، مستند به بعضى روایات است؛۴ ولى سایر اقوال، خالى از تحکّم و قولِ بدون دلیل نیست.۵ افزون بر این، از بعضى نقل شده که اقوال در این مورد، به ۲۶ قول مى‏رسد.۶

می‌توان گفت: به قرینه (إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ) در آخر سوره، مراد از کوثر، کثرت ذرّیه پیامبر صلی الله علیه و آله یا خیرِ فراوان است و کثرت ذرّیه در ضمن خیر فراوان، اراده شده است؛ وگر نه این جمله مؤکّد در آخر سوره، بی‌فایده خواهد بود.۷

1.. التحریر و التنویر: ج۳۰ ص۵۰۲.

2.. تفسیر الفخر الرّازی: ج‏۳۲ ص۳۱۰ ، المیزان فی تفسیر القرآن: ج‏۲۰ ص۳۷۰.

3.. ر. ک: البرهان فی تفسیر القرآن: ج‏۵ ص۷۷۲، تأویل الآیات الظاهرة: ج۲ ص۸۵۶، تفسیر الطبری: ج۳۰ ص۴۱۴.

4.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج۲۰ ص۳۷۰.

5.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج۲۰ ص۳۷۰.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31864
صفحه از 593
پرینت  ارسال به