297
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

تعلیم و تربیت انسان دارد. از این رو، خداوند سبحان، برای پندگرفتن بیشتر از مواعظ خود، مکرّر «مَثَل» می‌آورد.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
296

پیشین است (ندیدى)، خواسته است شنونده را به شنیدن آن تشویق نماید؛ زیرا وى باشنیدن این واژه، احساس مى‏کند به پیشواز مطلبى مى‏رود که تا کنون به گوش او نخورده است. در این صورت، طبیعى است که براى شنیدن آن، مشتاق مى‏گردد.۱

۴. کاربرى «کَیْفَ». این واژه از آن رو در این آیه شریف به کار رفته است تا شگفت‏آور بودن نمونه و مَثَلى که گفته شده، نشان داده شود. خاستگاه این شگفتى نیز رسایى و گویا بودن آن است.۲ این معنا از معادل فارسى «کَیفَ»، یعنى «چه مثلى!»، فهم‏پذیر است.

پیام‏ها

۱. تلاش برای صعود به قلّه پاکی

نخستین پیام آیه یاد شده، مطلوب بودن پاکیزگی ظاهری و باطنی و تلاش برای صعود به قلّه پاکی‌های اعتقادی، اخلاقی و عملی است.

۲. معیار ارزش خانواده

معیار ارزش خانواده، اصالت و ریشه‌دار بودن، و تربیت فرزندانی صالح، خدمت‌گزار و سودرسان به جامعه است.

۳. سرمایه آراستگی به پاکیزگی معنوی

آمیختگی دل و جان به معرفت و محبّت اهل بیت علیهم السلام، سرمایه ارزشمندی برای آراستگی به ویژگی‌های این خاندان است.

۴. نقش «مَثَل» در تعلیم و تربیت

«مَثَل»، یعنی امور معقول را به صورت محسوس مجسّم کردن، تأثیر فراوانی در سازندگی و

1.. ر.ک: التحریر و التنویر: ج۱۲ ص۲۴۹.

2.. ر.ک: التحریر و التنویر: ج۱۲ ص۲۴۹.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31501
صفحه از 593
پرینت  ارسال به