295
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

بدین سان، پیوستگى اهل بیت علیهم السلام به آسمان و آسمانیان، هویدا مى‏گردد.

د ـ تداوم ثمربخشی (تُؤْتِی‏ أُکُلَها کُلَّ حینٍ بِإِذْنِ رَبِّها)

یکی دیگر از ویژگی‌های شجره طیّبه اهل بیت علیهم السلام، تداوم ثمربخشی است، آن هم به گونه‏اى که هر گاه به سویش دست دراز کنند، ناامید و دست خالى بر نمى‏گردند. بى‏گمان، چنانچه مصداق شجره طیّبه، انسانِ موحّد و باشناخت باشد، میوه و برکات آن، فراوان خواهد بود؛ همچون عبرت‌آموز بودن نگاه‏هاى او،۱ حکیمانه بودن شنیدنى‏هایش۲ و....

ثمردهىِ درخت وجود اهل بیت(، آن‌چنان گسترده است که آدمى در پرتو بهره‏گیرى از آنها، گره‏هاى دشوارى از زندگى دنیایى خود را مى‏گشاید و در فراز و نشیب آن، از میدان‏هاى خطرناک و پرآسیبى مى‏گذرد.

کوتاه سخن، آن که بهتر است به این حقیقت اعتراف کنیم که: قلم، در برشمردن دامنه برکات شجره طیّبه اهل بیت علیهم السلام و قلمرو فایده‏رسانى آنان، ناتوان و درمانده است.

گفتنى است بر پایه عبارت (بِإِذْنِ رَبِّهَا) در آیه شریف، نخست آن که همه کارهاى فرا بشرى اهل بیت(، با خواست خداوند انجام مى‏گیرد و از خود در این باره، استقلالى ندارند؛ وانگهى، پاسخ‏ به توسّل‏هاى انجام گرفته به آنها نیز با حساب و کتاب و با روى آوردن به مصلحت افراد، انجام مى‏شود.

چند نکته ادبى

در این آیه شریف، نکات ادبى بسیارى وجود دارد که به برخى از آنها اشاره مى‏شود:

۱. عبارت (أ لَم‏ تَرَ؛ آیا ندیدى؟). به کار بردن این عبارت سازوکارى است براى آماده‏سازى ذهن شنونده تا در انتظار مطالبى که پس از آن مى‏آید، باشد.

۲. معنای استفهام. بهره‏گیرى از پرسش در آیه شریف، براى تشویق شنونده به دانستن است.

۳. به کار بردن فعل ماضى. آیه با به کارگیرى «لَمْ» که به معناى نفى فعل در زمان

1.. (فَاعْتَبرُواْ یأُوْلىِ الْأَ بْصَار) (حشر: آیۀ ۲).

2.. (الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلٰئکَ الَّذِینَ هَدَئٰهُمُ اللَّهُ وَ أُوْلٰئکَ هُمْ أُوْلُواْ الْأَلْبَابِ) (زمر: آیۀ ۱۸).


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
294

[خدا به او] فرمود: «من، تو را پیشواى مردم قرار دادم». [ابراهیم] پرسید: از دودمانم [چه طور]؟ فرمود: «پیمان من به بیدادگران نمى‏رسد»).

با در کنار یکدیگر قرار دادن این آیه و آیاتی چون (وَ وَهَبْنا لَهُ إِسْحاقَ وَ یعْقُوبَ نافِلَةً وَ کُلاًّ جَعَلْنا صالِحین * وَ جَعَلْنَاهُمْ أَئمَّةً یهْدُونَ بِأَمْرِنَا؛۱ و اسحاق و یعقوب را [نعمتى] افزون به او بخشیدیم و همه را از شایستگان قرار دادیم و آنان را پیشوایانى قرار دادیم که به فرمان ما هدایت مى‏کردند) و آیه شریف (وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِآیاتِنا یوقِنُونَ؛۲ و چون شکیبایى کردند و به آیات ما یقین داشتند، برخى از آنها را پیشوایانى قرار دادیم که به فرمان ما [مردم] را هدایت مى‏کردند)، این نتیجه به دست مى‏آید که بایسته است امام و پیشوای انسان، داراى یقینى باشد که عالم ملکوت براى او به وسیله کلماتى از خداوند، پرده‌بردارى شده باشد. عالم ملکوت نیز چهره باطنىِ این عالم است. سخن خداوند که فرمود: (یهْدُونَ بِأَمْرِنا؛ به فرمان ما هدایت مى‏کنند)، آشکارا از این مطلب نشان دارد که امام، به نهانِ همه آنچه به موضوع هدایت پیوسته است، یعنى دل‌ها و رفتارها، آگاه است.۳ به دیگر سخن، نیک و بدِ رفتارها و راه خوش‌بختى و تیره‌روزى، با همه ویژگی‌هاى آن نزد امام، حاضر است. چنین کارى، تنها از کسى بر مى‏آید که ذاتاً و به خودى خود، نیک‌بخت باشد؛ زیرا در غیر این صورت، سعادت او از راه دیگرى به او راه یافته و در نتیجه، الگویى تمام و کمالی پیروى شدنى نیست، همان گونه که قرآن کریم مى‏فرماید:

(أفَمَنْ یَهْدی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدِّی إِلَّا أَنْ یُهْدى‏.۴

پس آیا کسى که به سوى حق رهبرى مى‏کند، سزاوارتر است مورد پیروى قرار گیرد یا کسى که راه نمى‏یابد، مگر آن که هدایت شود؟).

1.. انبیا: آیۀ ۷۲ و ۷۳.

2.. سجده: آیۀ ۲۴.

3.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱ ص۲۷۳.

4.. یونس: آیۀ ۳۵.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31296
صفحه از 593
پرینت  ارسال به