برخى، مراد از «أصل» در عبارت (أَصْلُهَا ثَابِتٌ)، علم و منظور از «فرع» در عبارت (فَرْعُهَا فِى ٱلسَّمَاءِ) عمل است؛ زیرا رفتار، بر پایه علم و آگاهى استوار است،۱ همچنان که در روایتى، «اصل» به ایمان و «فرع» به عبادات و اخلاق، تفسیر شده است.۲ ولى با توجّه به تطبیق روایی شجره طیّبه بر اهل بیت علیهم السلام، استوارى ریشه این درخت پاک، مفهومى دیگر مىیابد. اهل بیت علیهم السلام، همچون درختى که استوارىِ ریشه آن موجب مىشود تا تندبادها نتوانند آن را از جاى برکَنَند و ریشه یاد شده، این توانایى را به درخت مىدهد که شاخههاى سر به فلک کشیدهاش را در فضا، زیر نور آفتاب و در برابر هواى آزاد، آویزان نگه دارد و حفظ کند، در برابر مسئولیت سنگین راهبرى کاروان بشر و نیز رویارویى با تلاشهاى کجروان و تندبادهاى برآمده از جبهه باطل، کوچکترین سستىای از خود نشان نمىدادند و نمونه آشکارى از این جمله است:
۰.المُؤمِنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ لاتُحَرِّکُهُ العَواصِفُ.۳
۰.مؤمن، چونان کوه استوارى است که توفانها او را تکان نمىدهد
وانگهى، هر چه شاخه درخت، سرکشیدهتر باشد، تنها با ریشه نیرومندتر و پایدارتر، استوار مىگردد.۴ راهنمایى بشر و رهایى او از تاریکىها به سوى نور و نیز ایستادگى در برابر صفآرایى مخالفان که براى در هم شکستن این کانون هدایتگرى، از هیچ کوششى فروگذار نمىکردند، به راستى به اصلى ثابت، یعنى ریشهاى استوار و پایدار، نیاز داشت تا بتواند از پسِ این کار دشوار بر آید و توفانهاى سهمگین برخاسته از جبهه باطل، آن را از پاى در نیاورد. در میان گروههاى انسانى، این ریشه پایدار و استوار، جز اهل بیت( نبودهاند.
1.. روض الجنان فی تفسیر القرآن: ج۱۱ ص۲۷۰ ـ ۲۷۱.
2.. روض الجنان فی تفسیر القرآن: ص۲۷۲.
3.. ملّاصالح مازندرانی در شرح اُصول الکافی، ذیل حدیث «المُؤمِنُ أصلَبُ مِنَ الجَبلَ، الجَبَلُ یُستَقَلُّ مِنهُ وَ المُؤمِنُ لا یُستَقَلُّ مِن دینِهِ شِیءٌ» مینویسد: روی عنه صلی الله علیه و آله: «المُؤمِنُ کَالجَبَلِ لا تُحَرّکُهُ العَواصِفُ» (شرح اُصول الکافی: ج۹ ص۱۸۱)، امّا در دیگر منابع روایی، این متن یافت نشد.
4.. تفسیر نمونه: ج۱۰ ص۳۳۲.