۰.لِکُلِّ شَیءٍ آفَةٌ، وَ آفَةُ هٰذَا الدّینِ بَنو اُمَیَّةَ.۱
۰.هر چیزى، آفتى دارد و آفت [و عامل آسیب رساندن به] این دین (اسلام)، بنى امیّه هستند.
نگاهى به پیشنیه آنها، چگونگى به قدرت رسیدن و به دست گرفتن حکومت، کارکرد ناشایست و بیدادگرایانه در زمان حاکمیت و...، به حقیقتى که پیامبر بزرگوار بدان اشاره کرده، گواهى مىدهد. در قرآن کریم، همچنین «شجره ملعونه» ـ که با شجره خبیثه در این آیه شریف همخوانى بسیار دارد ـ به بنى امیّه تفسیر شده است.۲
(وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْیا الَّتی أَرَیناکَ إِلاَّ فِتْنَةً لِلنَّاسِ وَ الشَّجَرَةَ الْمَلْعُونَةَ فِی الْقُرْآنِ.۳
و [یاد کن] آن رؤیایى را که به تو نمایاندیم و [نیز] آن درخت لعنت شده در قرآن را).
ب ـ استوارى و پایداری (أصْلُهَا ثَابِتٌ)
دومین ویژگی شجره طیّبه اهل بیت علیهم السلام استواری و پایداری است. ریشههاى درخت استوار اهل بیت علیهم السلام تا ژرفاى زمین فرو رفته و از این رو، در برابر تندبادها، آسیبپذیر نیست. قرآن کریم، نقطه مقابل آن را چنین مىشناساند:
(اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ.۴
از روى زمین کنده شده و آرام ندارد).
تعبیر (مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ) با ظرافت، تأکیدی بر بی ریشه بودن درخت شرک است و درختی که ریشه در خاک نداشته باشد، وضعیت شاخه و برگ و میوهایش روشن است. چنین درختی، جز برای سوزاندن، مناسب نیست. در مقابل، درختی که از ریشهای محکم و عمیق برخوردار است، آماده رشد، بالندگی، میوهدهی و کمال است. به باور