الف ـ کلمه توحید و ایمان («لا إله إلّا الله»)۱
برخی از مفسّران، بر این باورند که مراد از کلمه پاک، توحید و ایمان به خداوند است. در این صورت، مراد از «کلمه ناپاک»، شرک است. بنا بر این، گواهى بر یگانگى خداوند در دل مؤمن، همچون درختی استوار و پا بر جاست که اصل و ریشه آن، ایمان به توحید، عدل، نبوّت و امامت است و شاخه آن نیز سخنان توحیدی مؤمن است که چون از زبان برآید و به آسمان برسد،۲ میوه آن، پاداش الهى و خشنودى اوست.۳
ب ـ اعتقاد حق۴
تفسیر دیگر این که مراد از کلمه پاک، اعتقاد و باور پاک و حقّ است. این نگرش، واژه «قول ثابت» در بخش پایانى آیه را گواه سخن خود مىداند. بر پایه این دیدگاه، منظور از «کلمه خبیثه»، کلمه شرک است.۵
با تأمّل در این دو دیدگاه، روشن میشود که هر دو بیانگر یک واقعیت هستند.
افزون بر این، قرآن، تسبیح خداوند، هر سخن نیکو، بندگى کردن و مؤمن نیز مصداق «کلمه طیّبه» به شمار آمدهاند.۶
۳. تأویل
چنان که روشن شد، خداوند، کلمه ایمان و اعتقاد حق را به درختی پاکیزه، ریشهدار (استوار)، بلند و باشکوه و پُر بار و برکت، تشبیه کرده است تا ماهیت پاکیزه، استوار و ثمربخش «ایمان» برای مسلمانان، ملموس شود.
امّا در بسیاری از احادیث، تاکید شده که منظور از «شجره طیبه»، اهل بیت پیامبر
1.. الأمثال فی القرآن: ص۳۵، التفسیر المنیر: ج۱۳ ص۲۴۲، تفسیر الطبری: ج۱۳ ص۱۳۶.
2.. روض الجنان فى تفسیر القرآن: ج۱۱ ص۲۷۰.
3.. تفسیر الآلوسی: ج۷ ص۲۰۲.
4.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۲ ص۵۱.
5.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۲ ص۵۳.
6.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۲ ص۵۱، مجمع البیان: ج۶ ص۴۸۰، التحریر و التنویر: ج۱۲ ص۲۴۹.