۲. امام باقر علیه السلام از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل مىفرماید که ایشان فرمود:
۰.یا عَلِىُّ! ألا اُعَلِّمُکَ؟ قُل: اللّٰهُمَّ اجعَل لی عِندَکَ عَهداً، وَ اجعَل لی عِندَکَ وُدّاً. فَنَزَلَت هٰذِهِ الآیَةُ: (إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا ٱلصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ ٱلرَّحْمَٰنُ وُدًّا).۱
۰.اى على! مىخواهى آموزشت دهم؟ بگو: پروردگارا! در نزد خویش، برایم پیمانى قرار بده و در پیش خود، برایم محبّتى قرار ده، پس این آیه نازل شد: (إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا ٱلصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ ٱلرَّحْمَٰنُ وُدًّا).
۳. از امام باقر علیه السلام و محمّد بن حنفیه در تفسیر این آیه نقل شده است:
۰.لایَبقىٰ مُؤمِنٌ إلّا وَ فی قَلبِهِ وُدٌّ لِعَلِىٍّ وَ لِأَهلِ بَیتِهِ.۲
۰.هیچ مؤمنى نیست، جز آن که در دلش مهر على و خاندانش هست.
بنا بر این، مصداق اتم و اکمل این آیه، اهل بیت علیهم السلام هستند؛ ولی باید توجّه داشت نزول آیه در باره امام على علیه السلام، مانع از آن نیست که آیه را به مؤمنان و صالحان، تعمیم بدهیم؛ بلکه همه مؤمنان از محبّت و محبوبیت در افکار عمومى، سهمى دارند.۳
پیامها
۱. راه نفوذ در دلها
بسیارى از مردم بر آناند که دوستى و مهر دیگران را به خود جلب کنند و گاه از راههاى حرام و خلاف، بدین کار دست مىزنند، غافل از آن که اگر کسى مىخواهد در دلها نفوذ کند و مردم، او را دوست داشته باشند، باید رابطه بین خود و خدا را اصلاح کند و به خدا محبّت بورزد و «مهرِ دگران را ز دلِ صد دله خود، یله کند»۴ و همه محبّتها را در
1.. شواهد التنزیل: ج۱ ص۴۶۹ ح ۴۹۷، شرح الأخبار: ج۱ ص۴۴۱ ح ۱۰۷.
2.. المناقب، ابن شهرآشوب: ج۲ ص۲۸۹ (به نقل از ابو نعیم اصفهانی).
3.. ر.ک: تفسیر نمونه: ج۱۳ ص۱۴۵ و المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۴ ص۱۱۳. علّت این امر، آن است که به تعبیر اصولیان، «العبره بعموم اللّفظ لا بخصوص السبب» (ر .ک: الإتقان: ج۱ ص۸۹)
4.. اشاره به این ابیات است:
ای یک دله صد دله، دل یک دله کن
مهرِ دگران را ز دل خود، یله کن
یک صبح به اخلاص بیا بر در ما
برناید اگر کام تو، از ما گله کن.