281
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

طول محبّت خدا قرار دهد که در آن صورت است که دیگران نیز او را دوست خواهند داشت. در روایتى از امام على علیه السلام نقل شده است:

در گذشته، هر گاه حکیمان به یکدیگر نامه مى‏نوشتند، سه چیز را یادآور مى‏شدند: یکى از آنها این بود که هرگاه کسى بین خود و خداى خویش را اصلاح کند، خداوند، بین او و مردم را اصلاح مى‏گردانَد.۱

محبّتى این چنین، جاودانه است و به چاپلوسى نیز نیازى ندارد؛ زیرا خداوند، دل‏هاى آدمیان را به گونه‏اى آفریده که انسان‏هاى نیکوکار را دوست داشته باشند.

۲. محبّت صالحان در دل نیکوکاران

بر اساس مفاد آیه یاد شده، یکى از پاداش‏هاى دنیوى خداوند به مؤمنان نیکوکار، این است که محبّتشان را در دل صالحان و نیکوکاران، قرار مى‏دهد. برخی تصوّر کرده‌اند مقصود از آیه، این است که نشانه ایمان و نیکوکاری این است که حتّی افراد تبه‌کار نیز باید آنان را دوست داشته باشند، در صورتی که این، پنداری نادرست است. تبه‌کاران، در صف مقابل نیکوکاران قرار دارند و لذا نسبت به آنها کینه می‌ورزند و همه انسان‌های صالح و در رأس آنها پیشوایان هدایت، همواره مورد خشم و کینه تبه‌کاران قرار داشته‌اند.

در این ‌باره، یکی از اصحاب امام صادق علیه السلام به نام مُفضّل می‌گوید: به ایشان گفتم: اطرافیان ما مى‏گویند: هرگاه خداوند متعال، بنده‏اى را دوست بدارد، کسى در آسمان، او را بلند آوازه مى‏سازد و مى‏گوید: «خداوند، فلانى را دوست دارد. پس دوستش بدارید». در نتیجه، محبّتش در دل‏هاى بندگان خدا، افکنده مى‏شود و چون خداوند متعال، بنده‏اى را دشمن بدارد، کسى در آسمان اعلام مى‏دارد: «خداوند، فلانى را دشمن مى‏دارد. پس او را دشمن بدارید». در نتیجه، دشمنىِ او در دل‏هاى بندگان خدا، افکنده مى‏شود.

امام علیه السلام تکیه داده بود. نشست و سه بار دستانش را تکان داد و بر یکدیگر زد و فرمود:

نه! چنین نیست که مى‏گویند؛ لیکن خداوند عز و جل‏ هرگاه بنده‏اى را دوست بدارد، مردم را

1.. ر. ک: الکافی: ج۸ ص۳۰۷.


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
280

۲. امام باقر علیه السلام از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله نقل مى‏فرماید که ایشان فرمود:

۰.یا عَلِىُّ! ألا اُعَلِّمُکَ؟ قُل: اللّٰهُمَّ اجعَل لی عِندَکَ عَهداً، وَ اجعَل لی عِندَکَ وُدّاً. فَنَزَلَت هٰذِهِ الآیَةُ: (إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا ٱلصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ ٱلرَّحْمَٰنُ وُدًّا).۱

۰.اى على! مى‏خواهى آموزشت دهم؟ بگو: پروردگارا! در نزد خویش، برایم پیمانى قرار بده و در پیش خود، برایم محبّتى قرار ده، پس این آیه نازل شد: (إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا ٱلصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ ٱلرَّحْمَٰنُ وُدًّا).

۳. از امام باقر علیه السلام و محمّد بن حنفیه در تفسیر این آیه نقل شده است:

۰.لایَبقىٰ مُؤمِنٌ إلّا وَ فی قَلبِهِ وُدٌّ لِعَلِىٍّ وَ لِأَهلِ بَیتِهِ.۲

۰.هیچ مؤمنى نیست، جز آن که در دلش مهر على و خاندانش هست.

بنا بر این، مصداق اتم و اکمل این آیه، اهل بیت علیهم السلام هستند؛ ولی باید توجّه داشت نزول آیه در باره امام على علیه السلام، مانع از آن نیست که آیه را به مؤمنان و صالحان، تعمیم بدهیم؛ بلکه همه مؤمنان از محبّت و محبوبیت در افکار عمومى، سهمى دارند.۳

پیام‏ها

۱. راه نفوذ در دل‏ها

بسیارى از مردم بر آن‌اند که دوستى و مهر دیگران را به خود جلب کنند و گاه از راه‏هاى حرام و خلاف، بدین کار دست مى‏زنند، غافل از آن که اگر کسى مى‏خواهد در دل‏ها نفوذ کند و مردم، او را دوست داشته باشند، باید رابطه بین خود و خدا را اصلاح کند و به خدا محبّت بورزد و «مهرِ دگران را ز دلِ صد دله خود، یله کند»۴ و همه محبّت‏ها را در

1.. شواهد التنزیل: ج۱ ص۴۶۹ ح ۴۹۷، شرح الأخبار: ج۱ ص۴۴۱ ح ۱۰۷.

2.. المناقب، ابن شهرآشوب: ج۲ ص۲۸۹ (به نقل از ابو نعیم اصفهانی).

3.. ر.ک: تفسیر نمونه: ج۱۳ ص۱۴۵ و المیزان فی تفسیر القرآن: ج‏۱۴ ص۱۱۳. علّت این امر، آن است که به تعبیر اصولیان، «العبره بعموم اللّفظ لا بخصوص السبب» (ر .ک: الإتقان: ج۱ ص۸۹)

4.. اشاره به این ابیات است:

ای یک دله صد دله، دل یک دله کن
مهرِ دگران را ز دل خود، یله کن

یک صبح به اخلاص بیا بر در ما
برناید اگر کام تو، از ما گله کن.

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31170
صفحه از 593
پرینت  ارسال به