279
کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام

و مردم بر اثر آن، او را دوست مى‏دارند؟ فرمود: «این، مژدگانىِ دنیایىِ مؤمن است».۱

علّامه طباطبایی در باره این آیه مى‏فرماید: خداوند در آیه، وعده زیبایی به مؤمنان صالح داده است که محبّت آنان را در دل‏هاى دیگران قرار مى‏دهد و آن را مقیّد به دنیا یا آخرت و وقت و زمان خاص یا جمعیّت خاصّى نکرده است. بنا بر این، معنای آیه، عامّ و مطلق است۲ و اقوالی که آن را مقیّد ساخته‌اند، قابل قبول نیست.۳

گفتنی است تعبیر خداوند از خود در این آیه با اسم «رحمان»، از آن روست که وعده الهی در این آیه، ناشی از رحمانیت اوست.۴

سبب نزول

روایات فراوانى از شیعه و اهل سنّت، نشان می‌دهند که سبب نزول این آیه، امام علی علیه السلام است که به بعضى اشاره مى‏کنیم:

۱. بَراء از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده که ایشان به على علیه السلام فرمود: «بگو: پروردگارا! براى من در نزد خویش، پیمانى قرار بده و براى من در پیش خود، محبّتى قرار بده و براى من در دل مؤمنان محبّتى قرار بده».

پس خداوند، آیه (کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته انجام داده‌اند، به زودى خداى مهربان براى آنان، محبّتى در دل‏ها قرار مى‏دهد) را فرو فرستاد.

بَراء می‌گوید: این آیه در باره على علیه السلام نازل شده است.۵

1.. سنن ابن ماجة: ج۲ ص۱۴۱۲ ح ۴۲۲۵، مسند ابن حنبل: ج۵ ص۱۵۶، معانى الأخبار: ص۳۲۲ ح ۱، الأمالى، صدوق: ص۲۹۷ ح ۳۳۲.

2.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج‏۱۴ ص۱۱۳.

3.. برای مشاهدۀ اقوال مختلف ر.ک: تفسیر الطبری: ج۱۶ ص۱۶۵ ـ ۱۶۷.

4.. تفسیر الآلوسی: ج‏۸ ص۴۵۸.

5.. «قُل: اللّٰهُمَّ اجعَل لی عِندَک عَهداً، وَ اجعَل لی عِندَکَ وُدّاً، و اجعَل لی فی صُدور المُؤمِنینَ مَوَدَّةً. فَأنزَلَ اللّهُ‏ تَعالىٰ: (إِنَّ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا وَ عَمِلُوا ٱلصَّالِحَاتِ سَيَجْعَلُ لَهُمُ ٱلرَّحْمَانُ وُدًّا). قالَ: فَنَزَلَتْ فی عَلِیٍّ (الدرّ المنثور: ج‏۴ ص۲۸۷، المناقب، ابن مغازلی: ص۳۹۳ ـ ۳۹۴ ح ۳۷۴، الکشّاف: ج‏۳ ص۴۷، تفسیر القرطبی: ج۱۱ ص۱۶۱، تذکرة الخواص: ص۱۷).


کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
278

که حُب، دوست داشتن از روی طبع و حکمت با هم است.۱

تفسیر

انسان‌هایی که فطرت پاک آنها آلوده نشده، به طور طبیعی به انسان‏هاى الهى و نیکوکار و نیکومنش، علاقه‏مندند و بدانان، احترام مى‏گذارند و آنان را مورد محبّت خویش قرار مى‏دهند. از این رو، دین‌باوران و خدامحوران و باورمندان به حقایق دینى و نیکوکاران، در دل مردم، جا باز مى‏کنند و محبّت آنان را به سوى خویش مى‏کشانند.

نقل شده که امام علی علیه السلام در باره تفسیر آیه یاد شده از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله پرسید. ایشان فرمود:

۰.یا عَلِیُّ! إنَّ اللّهَ أعطَى المُؤمِنَ ثَلاثاً: المِقَةَ وَ المَحَبَّةَ، وَ الحَلاوَةَ، وَالمَهابَةَ فی صُدورِ الصّالِحینَ.

۰.اى على! خداوند، به مؤمنان، سه چیز داده است: مهر و محبّت، شیرین بودن، و شُکوه در دل صالحان.۲

در روایت دیگرى، پیامبر صلی الله علیه و آله به امام على علیه السلام فرمود:

۰.اى على! خداوند متعال، به مؤمن، سه چیز داده است: مهر و محبّت، نمکین بودن، و شُکوه در دل ‏صالحان. پس‏کسى که خداوند، او را براى خود برگزیند، جانش پذیراى آن مى‏گردد و شیرینى و نمکى در او پدید مى‏آید و کسى که خداوند، او را بخوانَد و او اجابت کند و در این اجابت، راستى نشان دهد، او را مقرّب مى‏سازد. پس قلبش آن را مى‏پذیرد و در دل‏ها، دوستى او ـ که همان محبّت است [که در آیه بدان اشاره شده‏] ـ پدیدار مى‏شود.۳

در روایت دیگرى، ابو ذر مى‏گوید: از پیامبر خدا صلی الله علیه و آله پرسیدم: چرا انسان کارى مى‏کند

1.. الفروق اللّغویة: ص۱۷۴. از این رو، گفته می‌شود: «اُحبّ فلاناً و أودّه» و «أحبُ الصلاة»، ولی گفته نمی‌شود: «اُودّ الصلاة».

2.. الدرّ المنثور: ج۴ ص۲۸۷.

3.. نوادر الاُصول: ج۱ ص۴۲۶: «یا عَلِیُّ! إنَّ اللّهَ تَعالىٰ أعطَى المُؤمِنَ ثَلاثاً: المِقَةَ وَ المَحَبَّةَ، وَ المَلاحَةَ، وَ المَهابَةَ فی صُدورِ الصّالِحینَ. فَمَنِ اصطَنَعَهُ لِنَفسِهِ قَبِلَ نَفسَهُ، فَوُجِدَ لَهُ حَلاوَةٌ وَ مَلاحَةٌ. وَ مَن دَعاهُ فَأَجابَهُ وَ صَدَقَهُ فِی الإِجابَةِ قَرَّبَهُ، فَقَبِلَ قَلبَهُ، فَوُجِدَ لَهُ فِی القُلوبِ وُدُّهُ؛ وَ هُوَ المَحَبَّةُ».

  • نام منبع :
    کرائم قرآن در فضائل اهل بیت علیهم السلام
    سایر پدیدآورندگان :
    محمّد محمّدی ری شهری؛ با همکاری مهدی کمانی
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1394
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 31157
صفحه از 593
پرینت  ارسال به